West VS en Canada 2014, Laatste updates voor vertrek

3 september 2014,

Het is bijna zo ver… voor Marco is vandaag de vakantie al begonnen, Cindy mag nog tot vrijdagmiddag werken en heeft daarna welverdiend vakantie. Afgelopen vrijdag de reispapieren al opgehaald bij het reisbureau. Dit keer lagen ze wel keurig 1 week van tevoren klaar. Dit in tegenstelling tot vorige keer toen we pas de dag voor vertrek onze papieren eindelijk kregen na veel bellen en mailen. Het kan gelukkig dus ook anders 😉

Gisteren hebben we vast ingecheckt bij Alamo en via een tip van het  Allesamerika forum hebben we nu ook een ‘Skip the Counter’ ticket. Even registreren, vooral goed lezen (want de procedure is wat omslachtig), je vaste gegevens invullen (rijbewijzen, creditcard etc), geen extra verzekeringen nemen (want die heb je al een keer betaald) en enkele minuten later heb je een ticket wat je kunt printen en waarmee je op de luchthaven direct naar de garage mag om een auto uit te zoeken in je gereserveerde klasse. Scheelt een hoop gedoe binnen aan de counter (lange rijen, gezeur om upgrades en verzekeringen). Dus hopelijk gaat het werken en staan we binnen 5 á 10 minuten weer buiten met onze ‘woonkamer’ voor 21 dagen.

Net ook nog even gespiekt naar de weersvoorspellingen op de lange termijn. Als alles uitkomt zoals ze het nu ‘beloven’ dan gaan wij een hele mooie periode tegemoet. De kleuren van de herfst en de temperaturen van een mooie nazomer. Ons hoor je niet klagen… 🙂 Zomaar een paar voorbeelden: Seattle 30°, Boise 28°, Yellowstone 18° (en dat voor gemiddeld 2400 m hoogte) en zelfs Jasper kent nog een aangename 15° de tweede helft van september.

9 augustus 2014,

Nog vier weekjes en dan zijn we rond deze tijd al een uurtje of twee aan het vliegen! Het begint nu (gelukkig) op te schieten. We lezen nu vooral veel reisverslagen van mensen die (gedeeltes van) onze route ook hebben gereden. En we volgen zelfs een paar mensen die nu aan het rondtrekken zijn. Ontzettend leuk om al die verhalen te lezen.

Ondanks dat onze route eigenlijk al af is zijn we nog steeds kleine aanpassingen aan het doen. Je pikt eigenlijk uit al die reisverslagen steeds de dingen mee die zeker de moeite waard zijn of die je juist beter kunt overslaan. En door het lezen van de verschillende reisverslagen krijgen we ook steeds meer zin in de vakantie. Nog even ‘doorbijten’ en dan mogen wij ook eindelijk!

20 juli 2014,

We hebben toch nog een wijziging aan moeten brengen in onze route. Afgelopen week zijn we via het Allesamerika forum er achter gekomen dat er in Yellowstone wat wegen afgesloten gaan worden i.v.m. onderhoud in de periode dat wij in Amerika zijn. Bij Yellowstone zouden we 2 nachten in Jackson overnachten. Met de geplande afsluiting betekent het voor ons dat we ongeveer 150 km extra moeten gaan rijden van en naar onze overnachtingsplek in Jackson willen we Old Faithfull ook kunnen bezoeken in Yellowstone. Daarbij was de planning voor die dag al ontzettend vol qua tijd en kilometers.

In overleg met het reisburo hebben we daarom besloten om maar 1 nacht in Jackson te verblijven en de tweede nacht in West Yellowstone door te brengen. Wel een iets duurdere optie, maar het scheelt ons 150 km extra rijden op de dag dat we in Yellowstone zitten en we zitten ook 200 km dichterbij onze volgende stop in Missoula. Qua reistijd en km’s dus een win-win en we kunnen toch het programma volgen wat we in gedachten hebben.

Nu maar hopen dat er niet meer parken plotseling wegen helemaal gaan afsluiten. Het loont in ieder geval om vlak voor vertrek toch nog een keer de websites van de verschillende nationale parken te bezoeken.

12 juli 2014,

De route is af! We weten wat we willen zien, waar we gaan stoppen en hoelang we ongeveer onderweg zijn. Totaal rijden we zo’n 6900 km in 21 dagen. Onze eerste schatting zat er dus niet zo heel ver naast. 😉 Veel km’s maar het moet wel te doen zijn denken we. Onze vorige ervaring leert ons dat het rijden onderweg gewoon ook onderdeel is van je vakantie. Kom je iets leuks/moois tegen onderweg zet je de auto aan de kant en geniet je even. Totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld nu vertrekken met een sleurhut richting zuid-Spanje. En in het tweede deel van onze route gaat ons reistempo behoorlijk omlaag.

Passen voor de nationale parken van Amerika en Canada zijn aangeschaft, veel kaartjes al gedownload en op de tablet gezet. De komende weken nog wat tickets vast aanschaffen voor attracties onderweg en niet vergeten de Esta opnieuw aan te vragen. De oude verloopt binnenkort.

Nog iets minder dan twee maandjes!!! Zin in!!!

3 juni 2014,

De eerste 6 dagen zijn nu globaal ingepland en ook terug te vinden op deze site. Voor deze 6 dagen weten we nu waar we willen stoppen en wat we willen gaan bekijken. We wisten al dat het reistempo de eerste dagen hoog zou liggen qua afstand. Maar het gaat wel erg hard. Nu al ruim 2500 km in de planning. Gelukkig zien we wel veel mooie dingen onderweg en gaat na dag 6 het tempo wat naar beneden.

25 mei 2014,

Nog ongeveer 3 1/2 maand en dan begint ons volgende avontuur! Dit keer gaan we voor een combinatie van de westkust van de VS en Canada. We zitten dus een stukje noordelijker dan tijdens onze vorige reis. Vorig jaar september/oktober zijn we langzaam aan weer plannen gaan maken voor deze reis. Eerst maar weer eens wat reisgidsen gaan scoren bij het lokale reisbureaus en vervolgens heel veel bladeren en routes vergelijken. Al snel viel ons oog op een combinatie van de VS en Canada. Omdat we al veel enthousiaste verhalen hadden gehoord over Canada zijn we eigenlijk bij deze combinatie blijven hangen.

We waren samen met het Globe reisbureau onze reis aan het plannen toen ineens Globe failliet ging. Aan de ene kant stevig balen, maar aan de andere kant zijn we ook wel opgelucht dat we eigenlijk nog niets geboekt of (nog erger) aanbetaald hebben. Dus maar vlug op zoek naar een ander reisbureau die ons verder kan helpen en dat is uiteindelijk VakantieXperts uit Best geworden. Hier zijn we ontzettend goed geholpen met een mooie reis op maat voor de prijs van een pakketreis en daarnaast kregen we ook een hele interessante voorlichtingsavond over Canada die ze zelf organiseerden.

De vluchten, de huurauto en de hotels zijn dus ondertussen geregeld en geboekt zodat wij ons weer volledig kunnen concentreren op de dingen die we onderweg willen gaan doen. Deze manier van reizen en plannen is ons de vorige keer ontzettend goed bevallen. Onze vorige reis had namelijk een erg strak reisschema maar mede door de voorbereidingen hebben we toch alles kunnen doen en zien wat we van plan waren. Dus daarom nu maar weer voor deze zelfde opzet gekozen.

Nu zijn we druk bezig met het lezen van reisgidsen en reisverhalen op internet. Wat willen we onderweg gaan zien, doen en beleven? En natuurlijk hebben we ook onze site enigszins opnieuw ingericht zodat we onze voorbereidingen en reisverslag van deze reis weer met jullie kunnen delen. De komende weken zullen we zeker veel informatie toevoegen aan de site, dus neem regelmatig een kijkje voor de laatste updates.