Mid-East VS 2019, Dag 7: Cave City – Nashville

Zondag 29 september 2019,

De route voor vandaag:

We doen iets rustiger aan deze ochtend. Rond half 10 vertrekken we naar Mammoth Cave National Park waar we om 10 uur de Domes and Dripstones tour hebben geboekt. We moeten ons 10 minuten voor 10 melden bij Shelter B waar al bussen van het park staan nte wachten op ons. De tours vertrekken allemaal bij het bezoekerscentrum en met gratis bussen worden we naar de ingang van de grotten gebracht. Wij zijn keurig op tijd maar het is verbazingwekkend hoeveel mensen (te) laat aankomen. Na een kort praatje door de Park Ranger om 10 uur mogen we in de bussen stappen.

Domes and Dripstone tour

Na een kort ritje komen we aan bij de ingang van de grot. Daar krijgen we nog wat laatste instructies en vervolgens mogen we ruim 60 meter afdalen in de grot. Die afdaling gaat door een tunnel die bijna loodrecht naar beneden loopt. Gelukkig over een hele stevige constructie en ladders en alleen als je over de reling kijkt besef je pas echt hoe diep het gat is waarin we afdalen. Aangekomen op 60 meter diepte lopen we door smalle gangen naar de eerste hal waar de Park Ranger uitleg geeft over het ontstaan van het park en de grotten. De Ranger begint al met zijn uitleg terwijl de groep nog niet helemaal compleet is. Maar we hebben ook echt wel een paar treuzels in de groep zitten. Zo gaan we iedere keer verder de grotten in en tijdens de anderhalf uur durende tour krijgen we steeds meer informatie van de Park Ranger te horen. Tegen het einde van de tour komen we bij het gedeelte waar water stalagmieten en stalactieten heeft gevormd. Dit deel van de tour is dan ook het mooiste om te zien. Het andere deel is vooral informatief.

Gelukkig hoeven we niet dezelfde 60 meter die we afgedaald zijn ook weer omhoog te klimmen. De uitgang is op een andere plek en feitelijk lopen we gewoon naar de rand van een heuvel en komen we ergens halverwege een helling weer naar buiten. Het is pas 12 uur en omdat we verder deze dag niet zo heel veel in de planning hebben besluiten we ondanks de warmte toch een trail te gaan lopen. We kiezen voor de Cedar Sink trail die maar 1,6 km lang is volgens onze informatie.

Cedar Sink trail

Onderweg komen we er al snel achter dat 1,6 km niet de totale afstand maar slechts de halve afstand is (heen en terug). Op zich niet zo heel erg. We zijn niet vies van een stukje wandelen. Maar de temperturen zijn vandaag weer zo hoog dat we bewust hebben gekozen voor (wat we dachten) een korte trail. Dat plan gaat dus helaas niet door. Op de weg terug komen we een stel tegen met 2 wandel buggy’s. Het eerste deel van de route loopt nog over een redelijk begaanbaar pad. Maar vlak bij de loop rond de Sink Holes moet je toch een 150 treden omlaag en ook weer omhoog. We waarschuwen ze dat dit met de buggy’s een uitdaging gaat worden en ze zijn blij met deze informatie en besluiten terug te gaan.

Terug op de parkeerplaats aangekomen besluiten we het park te laten voor wat het is en richting Nashville te gaan. We hebben immers nog een stop gepland bij Vette City Antique Mall. Deze ligt vlak bij de Covette fabrieken. Schijnbaar is er een staking aan de gang want vlak bij de fabriek zien we overal stakende werknemers van Corvette langs de weg. We hebben ons maar niet verdiept in hun eisen en rijden door naar de antiek hallen waar we op zoek gaan naar kentekenplaten. Dit is tot nu toe een van de grootste antiek hallen die we gezien hebben. Heel veel kleine stalletjes met ongelofelijk veel oude spullen. We vinden daar nog een plaat van de staten die we gaan bezoeken.

De ‘buit’ tot nu toe

Als we weer op de snelweg zitten zien we op de borden langs de weg dat een stukje verderop nog een grote antiek hal zit. Daar stoppen we ook en daar weten we nog 4 kentekenplaten te scoren. Het schiet nu tenminste op. Van de 10 platen die we zoeken hebben we er nu ineens al 7. Hierna wordt de navigatie ingesteld op het hotel en rond 5 uur ploffen we neer op onze kamer. We drinken een biertje en gaan daarna naar het Mariott voor een biertje en wat te eten.

Overnachting: Alexis Inn and Suites, Nashville
Vandaag gereden: 115,8 mijl (186,4 km)
Totaal gereden: 1119,1 mijl (1801,0 km)
Gemiddeld verbruik vandaag 23,4 mpg (10,0 ltr/100 km)
Het weer vandaag: Wederom een warme en droge dag. Het is de hele dag half bewolkt en de temperatuur loopt op naar een maximum van 36 graden.