Mid-East VS 2019, Dag 19: Gatlinburg – Wilkesboro

Vrijdag 11 oktober 2019,

De route voor vandaag:

Clingmans Dome

Omdat vandaag een lange rijdag op het programma staat en we ook nog Clingmans Dome willen bezoeken loopt de wekker om 7 uur af. We maken nog gebruik van het `ruime` ontbijt buffet (de wafels smaken heerlijk) en rond 8 uur vertrekken we bij het hotel. Tegen half negen komen we bij Clingmans Dome aan en gelukkig is het een stuk minder druk dan gisteren. We parkeren de auto zowat tegen de “voordeur” en beginnen aan de 800 meter lange wandeling omhoog naar het uitzichtpunt. Het is een stevige klim de hele weg naar boven. Maar het uitzicht is er dan ook naar en maakt veel goed. Een deel van de Smokies ligt nog onder de wolken en wij hebben daar een mooi uitzicht over.

We maken de nodige foto’s en beginnen aan de wandeling terug naar beneden naar de auto. Beneden aangekomen is het al een stuk drukker op de parkeerplaats. Vroeg naar Clingmans Dome rijden loont dus zeker de moeite. We rijden verder door de Smokey Moutains en rijden dan de Blue Ridge Parkway op. Langzaam maar zeker begint dus nu de reis terug naar Washington van waar we terug vliegen naar Nederland. Gelukkig hebben we nog een dag of 5 te gaan… 😊

Smokey Mountains

De Smokey Mountains zijn mooi en de Blue Ridge Parkway ziet er anders uit qua natuur maar is op haar manier ook zeker de moeite waard. We stoppen bij een aantal van de uitzichtpunten die we onderweg tegenkomen. Om Soco Falls te bezoeken verlaten we heel even de Blue Ridge Skyway. De parkeerplaats is maar klein en via een kort pad (nog geen 5 minuten) komen uit bij het uitzichtplatform. We kunnen echter nog verder naar beneden afdalen en aan de voet van de watervallen uitkomen op die manier.

Soco Falls

Via een aantal touwen die als hulpmiddel zijn gespannen dalen we verder af naar beneden. En daar is het uitzicht op de watervallen echt zo veel meer beter als vanaf het uitzichtplatform. Zeker de moeite waard om het kleine stukje extra naar beneden te klauteren. We maken de nodig foto’s en klimmen dan weer omhoog. Wat overigens makkelijker gaat dan afdalen. We rijden terug naar de Blue Ridge Skyway en vervolgen onze route. Bij Richard Balsem Overlook bereiken we het hoogste punt van de Blue Ridge Parkway. Het uitzicht hier is absoluut geweldig!

Blue Ridge Parkway

We vervolgen onze weg over de Blue Ridge Parkway en tegen 1 uur verlaten we de Blue Ridge Parkway en rijden we richting Chimney Rock Overlook. We staan nog een 20 minuten in de file omdat een ploeg lijnen aan het trekken is op de weg. Omdat we daar wat kostbare tijd mee verliezen slaan we een drietal geplande stops over. Helemaal als we zien hoe druk de parkeerplaatsen zijn bij die stops. Tegen half 3 zijn we dan ook bij Chimney Rocks.

Chimney Rock

We hebben geluk, het is niet zo heel druk, en we mogen met onze eigen auto naar de parkeerplaats boven rijden. Als het heel druk is moet je de auto beneden parkeren en wordt je met shuttlebussen naar boven gebracht. Boven aangekomen nemen we de lift naar Chimney Rocks die 26 verdiepingen hoger ligt. Via een platform en wat trappen staan we enkele minuten later bovenop Chimney Rock. Vanaf daar hebben we een wijds uitzicht over de omgeving. We lopen wel alle trappen naar beneden, terug naar de parkeerplaats,. En we zijn blij dat we besloten hebben om omhoog de lift te nemen. 😉

Hierna stellen we de navigatie in op het hotel. Het is immers nog ruim 2 uur rijden naar Wilkesboro, Onderweg bezoeken we nog een antiekwinkel en daar weten we de laatste kentekenplaat te scoren die we nog missen van deze reis. Het setje is compleet! 👍 Kwart voor 6 komen we aan bij het hotel. We internetten even op de kamer, drinken een biertje en gaan dan wat eten bij Applebee’s. Weer een geslaagde dag achter de rug.

Overnachting: Days Inn by Wyndham, Wilkesboro
Vandaag gereden: 270,9 mijl (436,0 km)
Totaal gereden: 3243,4 mijl (5219,7 km)
Gemiddeld verbruik vandaag 25,4 mpg (9,3 ltr/100 km)
Het weer vandaag: Het is 13 graden als we vertrekken. Ook bij Clingmans Dome en op de Blue Ridge Skyway wordt het niet veel warmer. Het vreemde is dat het helemaal niet koud aanvoelt in het zonnetje. Eenmaal lager in de valleien loopt de temperatuur op naar 24 graden. Heerlijk weer dus!