Mid-East VS 2019, Dag 1: Amsterdam – Reykjavik – Dulles Airport

Maandag 23 september 2019,

De route voor vandaag:

Een eerste update vanaf Schiphol:

Zoals ondertussen een beetje traditie begint te worden hebben we gisteren alvast in de buurt van Schiphol overnacht. Dit keer weer eens bij Van der Valk. Dit omdat de auto daar 30 dagen gratis mag blijven staan. Alle andere Park & Fly hotels daar mag je maar 3 weken gratis parkeren en voor de extra dagen die we dan nodig hebben betaal je een flinke prijs. Dus Van der Valk was de goedkoopste optie dit keer.

Hotelkamer Van der Valk

Gisteravond hebben in de bar van net hotel  lekker genoten van een biertje en vanmorgen hebben we lekker rustig aan gedaan. Iets na half 11 nemen we de shuttlebus naar Schiphol. Die dropt ons af bij de aankomsthallen en we lopen naar balie 1 in de vertrekhallen waar de bagage drop-off is van Iceland Air. Het is iets na 11 uur en de balie is net open en het is nog rustig dus met een kleine 10 minuten zijn we onze koffers kwijt en kunnen we door naar de security check. Ook daar is het rustig. Ondanks dat alle electronica eruit is op de autosleutels en de IPod na toch een extra check voor de rugzak van Marco. Blijkt het om het verlengsnoer te gaan wat nog in de rugzak zit. Wist niet dat een verlengsnoer ook al de naam electronica mag dragen. Weer iets geleerd… 🙂

Maar na een korte inspectie laten ze ons toch gaan. We shoppen nog even voor een luchtje en zitten nu onder het genot van een kop koffie te wachten tot we naar de gate moeten en gaan boarden. Dat duurt nog even want het is nog geen 12 uur en we vertrekken pas om 2 uur. Maar beter zo dan dat we moeten haasten…

Het boarden op Schiphol begint redelijk op tijd en een kleine 10 minuten later dan gepland vertrekken we. We hebben heerlijk ruime stoelen bij de nooduitgang, die konden we namelijk bijboeken voor 50 euro per stoel. Geen verkeerde investering! De vlucht verloopt erg spoedig en ruim 25 minuten voor de geplande aankomst landen we in Reykjavik. Wel zo fijn dat we vroeg zijn want er staan nu nog niet zoveel toestellen aan de grond. De luchthaven in Reykjavik is namelijk altijd erg druk en dus is het lastig om een plekje te bemachtigen bij de restaurantjes en barretjes die er zijn.

Straks gaat de reis verder, om 10 voor 5 lokale tijd (10 voor 7 in Nederland) vliegen we door naar Washington D.C. Eerst maar even een hapje eten. We hebben immers nog niet ge-lunched, buiten waty snacks in het vliegtuig. De boterhammen met zalm zien er erg goed uit. Dat mag ook wel voor die prijs! Bijna 15 euro per stuk! Maar goed ze smaken in ieder geval prima. Dat verzacht het leed een beetje.

De vlucht naar Washington vertrek 10 minuten te laat ondanks het feit dat we 40 minuten voor vertrek al gaan boarden. In tegenstelling tot Schiphol boarden we hier niet per groep rijen, maar het hele toestel tegelijk. Met als gevolg dat mensen lang in het gangpad in het toestel staan te wachten voor ze verder kunnen naar hun eigen stoel. Ondanks het iets latere vertrek landen we toch volgens schema op Washington Dulles Airport. Bij Immigrations is het gelukkig erg rustig en met 10 minuten zijn we door de immigratie heen. Nog geen 10 minuten later hebben we ook onze koffers en 40 minuten na de landing staan we buiten. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt!

Met de Shuttle gaan we naar National waar we uit de Executive Isle een auto mogen uitzoeken. De keuze valt op een zwarte 2020 Buick Enclave met nog geen 4500 mijl op de teller. Wederom een joekel van een slagschip voor 7 personen voor ons met z´n tweetjes. Heel vervelend! 🙂 Het is maar een klein stukje rijden naar het hotel en om kwart voor negen gooien we de koffers op de kamer. Daarna eerst even genieten van onze eerste Blue Moon in de bar en een hapje eten. Nu is het 10 uur lokale tijd (4 uur in Nederland) en langzaam maar zeker gaan de lichtjes uit. Het was weer een lange dag.

Overnachting: Hyatt House Sterling/Dulles Airport North
Vandaag gereden: 2,3 mijl (3,7 km)
Totaal gereden: 2,3 mijl (3,7 km)
Het weer vandaag: In Amsterdam druilerig maar wel droog. In IJsland regent het en in Washington is het een erg aangename 29 graden.