IJsland 2021, Dag 9: Seyðisfjörður – Höfn

Woensdag 8 september,

Onderweg naar Egilsstaðir

Vandaag staat de langste rit qua kilometers op het programma. Maar behalve 1 lange wandeling verder alleen maar korte stops. We ontbijten op de kamer met de broodjes die we gisteren gekocht hebben in de supermarkt. Ontbijt in het hotel kost namelijk 18 euro p.p. En het zal best een goed ontbijt zijn maar gezien de standaards voor ontbijtjes in IJsland en onze ervaringen gisteren in hetzelfde restaurant zijn we denk ik beter af met de broodjes uit de supermarkt. Niet dat de ontbijtjes in IJsland slecht zijn. Maar ook zeker geen 18 euro waard. Iets voor negenen zitten we in de auto. Het is licht bewolkt en het belooft vandaag een mooie dag te worden. We rijden terug over de bergpas naar het plaatsje Egilsstaðir en rijden vandaaruit naar de Hengifoss waterval. En klein uurtje rijden later staan we op de parkeerplaats. Ook hier weer een vers geasfalteerde parkeerplaats. De IJslandse regering is echt aan het investeren in toeristische stops.

Hengifoss

We kunnen hier naar 2 watervallen wandelen. De tweede ligt in het verlengde van de eerste. We beginnen eerst maar aan de toch wel stevige wandeling naar Hengifoss. Het is behoorlijk klimmen en eigenlijk vlakt de route bijna nergens af tot een aangenaam niveau. We moeten dan ook regelmatig even stoppen om op adem te komen. Maar aangekomen bij de eerste waterval is het uitzicht wel de moeite waard. Hengifoss heeft mooie basaltkolommen. We maken hier dan ook de nodige foto’s. En omdat we uitgerust zijn beginnen we ook heel dapper aan het tweede stuk naar de andere waterval. Echter de helling blijft behoorlijk steil en de eerste waterval schijnt ook de mooiste te zijn dus we besluiten al snel om te draaien en af te dalen naar de auto. Al met al zijn we toch bijna anderhalf uur onderweg geweest.

Toeristische route langs de kust

We rijden terug naar Egilsstaðir en beginnen dan echt aan de route naar Höfn waar we deze nacht slapen. Aangekomen bij Reyðarfjörður nemen we niet de tunnel die route 1 volgt maar rijden we de toeristische route langs de kust over de deels onverharde weg die hier loopt. De twee onverharde delen zijn beiden maar enkele kilometers lang en het merendeel rijden we over asfalt. Het weer is ondertussen verder opgeklaard en we worden getrakteerd op mooie vergezichten die heerlijk in het zonnetje liggen.

Fáskrúðsfjörður

In het dropje Fáskrúðsfjörður stoppen we even aan de waterkant om foto’s te maken van de mooie gebouwen langs de waterkant. Daarna rijden we door naar onze volgende stop. Het vreemde is echter dat onze navigatie ons terug door de tunnel stuurt die we met de route langs de kust juist wilden vermijden. Aan de andere kant van de tunnel worden we een F-road opgestuurd. Dat wil in IJsland niet zo veel zeggen. We hebben de afgelopen dagen immers wel meer kilometers over onverharde doorgaande wegen gemaakt. Maar toch vertrouwen we het niet helemaal. Ons wantrouwen wordt dan ook bevestigd als we na een paar kilometer aankomen op een punt waar ze waarschuwen dat alleen 4×4’s deze route moeten volgen. En we moeten nog ongeveer 50 kilometer naar Foladalfoss.

Foladalfoss

Dat kan niet de bedoeling zijn. We pakken onze planning en google maps erbij en inderdaad hadden we uberhaupt niet door de tunnel moeten rijden maar gewoon route 1 moeten volgen langs de kust. Dus we rijden opnieuw door de tunnel en negeren een aantal keer heel eigenwijs de aanwijzingen van de navigatie. Na een kilometer of 10 geeft de navigatie het op en laat ons verder rijden over route 1. Aangekomen bij Foladalfoss lopen we het korte stukje naar de waterval en genieten van het uitzicht. Door naar de volgende stop, Nykurhylsfoss waterval. Ook deze ligt dicht langs de weg.

Hvalnes Lighthouse

We volgen de kustweg en genieten nog steeds van het mooie weer. Achter het glas van de auto begint het zelfs warm te worden. We stoppen nog even bij Hvalnes Lighthouse. Het is ondertussen mooi geweest voor vandaag dus we rijden verder naar het hotel. Als we inchecken wordt gevraagd of we gebruik willen maken van de Noorderlicht wekservice. Natuurlijk willen we dat! We hebben een aantal avonden gehad met veel kan op Noorderlicht maar toen was het bewolkt. De kansen zijn vanavond wel lager maar het is helder. En de afgelopen avonden zijn er meer reizigers geweest die met lage kans op Noorderlicht toch met hun neus in de boter zijn gevallen. Dus duimen maar dat wij vanavond ook mazzel hebben!

Overnachting: Hótel Höfn

Vandaag gereden: 441 km
Totaal gereden: 2740 km
Het weer vandaag: De dag begint licht bewolkt maar al snel klaart het helemaal op en wisselen de blauwe luchten en witte wolken elkaar af. Het blijft de hele dag droog. Temperatuur 8 tot 11 graden,