IJsland 2021, Dag 7: Akureyri – Laugar

Maandag 6 september,

In het hotel genieten we van een uitgebreid ontbijt en tegen 9 uur checken we uit. Daarna volgt het voor ons gebruikelijke ritueel, namelijk de auto van brandstof voorzien en inkopen doen voor de lunch. Daarna begint de rit richting het Myvatn meer. Een stukje voor het meer verlaten we de snelweg en rijden we ongeveer 40 km onverhard naar de Aldeyjarfoss waterval. De weg er naar toe is goed te doen. Een normale IJslandse F-road. Alleen de laatste 3,5 km zijn wat pittiger. Op dat punt is ook een parkeerplaats waar heel dringend wordt aangeraden als je geen 4×4 hebt met voldoende bodemvrijheid om deze daar te laten staan. Wij hebben dat stuk wel kunnen rijden maar het leek ons geen overbodig advies gezien de conditie van het laatste deel. Met een 4×4 goed te doen maar je moet er niet met je sedan aan beginnen.

Aldeyjarfoss waterval

We nemen uitgebreid de tijd om foto’s te maken en rijden vervolgens weer 40 km terug over dezelfde route. Vlak voor we de snelweg weer opdraaien stoppen we bij de Goðafoss waterval. Deze is ongeveer 30 meter breed en 12 meter hoog. Wij bezoeken deze aan de oostkant waar je we het beste uitzicht op de waterval hebben. Daarna komen we aan bij het Myvatn meer. Hier hebben we meerdere stops die heel dicht bij elkaar liggen. De eerste is bij Skútustaðagígar. Dit zijn een aantal kleinere kraters die bij elkaar liggen. Ondanks dat het ondertussen is beginnen te regenen lopen we hier toch een rondje. We worden echter ook aangevallen door kleine vliegjes. En wel zoveel dat we onszelf afvragen of het nu vliegjes of regendruppels zijn die we voelen.

Lake Myvatn

Aangekomen bij Lake Myvatn panoramic point regent het nog steeds. We lunchen dus in de auto en verlaten de auto vlug even om een foto te maken van het uitzicht. En daarna rijden we verder naar het “trollendorp” Dimmuborgir (duistere burchten). Dit is een natuurreservaat dat zich kenmerkt door zeer grillige en grote rotsformaties die bestaan uit vulkanisch gesteente dat ontstond bij vulkanische uitbarstingen van ongeveer 3000 jaar geleden. We trekken onze regenkleding aan en lopen hier een rondje door het gebied. Gelukkig houdt het onderweg ook weer op met regenen.

Hverfjall volcano

De volgende stop is Hverfjall volcano. Deze vulkaan is ongeveer 2500 jaar geleden in een aantal dagen ontstaan. De uitgestoten lava koelde door water vrijwel onmiddellijk af waardoor de ringvormige vulkaan vrijwel geheel uit tefra, as en fijn gruis is opgebouwd. De vulkaan is 312 meter hoog, heeft een krater met een diameter van ongeveer 1 kilometer en is 140 meter diep. We klimmen via het pad naar boven. De klim is op zich goed te doen maar naarmate je dichter bij de top komt wordt het pad wel steiler. Dus we rusten ook regelmatig even uit. We zijn tenslotte geen berggeiten. Maar boven aangekomen is het uitzicht op de krater en het omringende landschap meer dan de moeite waard.

Grjótagjá cave

We hangen boven even rond, maken de nodige foto’s en dalen weer af naar de auto. Waar we verder rijden naar de Grjótagjá cave. Dit is een smalle lava grot met binnenin een hete bron die vroeger werd gebruikt om in te baden. In de grot maken we even foto’s en dit is een van de weinige plaatsen rond het meer waar we niet worden lastig gevallen door de vele vliegjes. We stoppen nog even bij Blue Lake voor wat foto’s en besluiten dan dat het mooi is geweest voor deze dag. We stellen de navigatie in op ons overnachtings adres waar we iets voor vijven aankomen. Onze gastheer heet ons welkom en laat ons ons huisje zien voor de nacht. We staan met hem ook nog even te praten en vragen hem ook hoe het zit met de vliegjes. Die komen dus 2 keer per jaar voor en net in deze periode is de 2e opleving van deze vliegjes. Ze schijnen wel hardnekkig te zijn want er zijn zelfs verhalen van schapen die van de berg af zijn gekomen met beschadigde oren door deze vliegjes. Hij adviseert ons dus ook vooral de ramen en deuren gesloten te houden. Een advies wat we maar op zullen volgen.

Overnachting: Laugar Guesthouse

Vandaag gereden: 226 km
Totaal gereden: 1912 km
Het weer vandaag: de lucht is grijs maar het droog als we vertrekken. Tegen 11 uur begint het te regenen en tegen 13 uur stopt dat gelukkig weer. Temperaturen 12 á 13 graden.