IJsland 2021, Dag 6: Hólmavík – Akureyri

Zondag 5 september,

Vandaag staat een langere rit op de planning dan de afgelopen dagen. In het hotel gaat vanwege Covid-19 het ontbijten met tijdsloten. Wij hebben om half 9 gereserveerd voor het ontbijt zodat we om 9 uur ook kunnen vertrekken. Voor het ontbijt gooien we al wel alle bagage in de auto. Na het ontbijt gooien we de auto weer vol, scoren een lunch bij de winkel bij de benzinepomp en wassen ook even snel de zijramen van de auto. De lucht is nog wel bewolkt, maar het is droog en we zien zelfs nog wat meer blauwe lucht dan gisteren. De voorspellingen voor de rest van de dag zijn ook beter dan gisteren.

Luierende zeehonden

Dan maken we ons op voor de eerste 150 km naar een 3-tal stops vlak bij elkaar waar we zeehonden kunnen spotten. Tijdens de rit naar onze eerste stop genieten we van het uitzicht, zeker nu het er allemaal ook wat vriendelijker uitziet. De 1e plek die we in gedachten hebben is helaas afgesloten voor verkeer. En de 2e en 3e stop blijken op hetzelfde pad te starten. We parkeren onze auto en lopen een kleine kilometer naar het uitzicht punt. De zon is ondertussen wat meer aan het doorbreken en dat is voor luierende, zonnende zeehonden natuurlijk goed nieuws en dus ook voor ons. Aangekomen bij het uitzicht punt zien we inderdaad op de rotsen voor de kust een aantal zeehonden die liggen te luieren. We blijven hier een tijdje hangen en genieten van het schouwspel.

Hvítserkur

De volgende stop is bij Hvítserkur. Deze rotsen liggen voor de kust in het water. We lopen daar naar het uitzicht punt en omdat het begint te regenen besluiten we niet om verder af te dalen naar het strand. De afdaling is een behoorlijk steile afdaling en als deze nat is moeten we ook weer terug omhoog klimmen. We rijden daarom verder naar Kolugljúfur Canyon. Daar klauteren we over de rotsen naar de watervallen voor foto’s en we proberen ook nog of we een stukje verderop in de kloof ook nog foto’s kunnen maken. Dat moet mogelijk zijn, maar dan moeten we over een stuk klimmen waar we eigenlijk niet mogen komen. We besluiten dan ook maar om dit niet te proberen,

Víðimýrarkirkja

We rijden verder naar de Víðimýrarkirkja, een uit turf opgebouwd kerkje. Omdat we redelijk op schema zitten qua tijd besluiten we ook de laatste stop mee te nemen bij Reykjafoss en Fosslaug. Dit is een waterval met vlak daarnaast een warmwater bron/bad. We rijden naar de parkeerplaats en lopen de route naar de watervallen. Hierna is het laatste stuk aan de beurt naar het hotel. Tegen vijven komen we aan in het hotel, checken in en luieren wat op de kamer. We doen een drankje in de hotelbar en besluiten om ook maar in het hotel te eten.

Overnachting: Hotel Kea

Vandaag gereden: 439 km
Totaal gereden: 1686 km
Het weer vandaag: Grijze luchten en zonnige luchten wisselen elkaar af. Af en toe valt er een druppel regen, maar nagenoeg altijd zitten we dan toch in de auto. Temperatuur 12 á 13 graden.

Terug naar dag 5Verder naar dag 7

Uitzicht over de fjorden onderweg