IJsland 2021, Dag 5: Ísafjörður – Hólmavík

Zaterdag 4 september,

Als we de gordijnen openschuiven ziet het iets beter uit dan gisteren. Nog wel steeds bewolkt maar het is tenminste droog en tijdens het ontbijt zien we zelfs heel af en toe een stukje blauwe lucht tussen de grijze wolken verschijnen. Ontbijten doen we overigens niet in ons eigen hotel maar een stukje verderop in een ander hotel. Ons hotel heeft geen receptie en ook geen ontbijtruimte. Het is echt alleen maar bedoeld om te slapen. Alle andere voorzieningen lopen via het andere hotel. Na het ontbijt checken we uit en gooien we de auto vol met diesel. De route vandaag voert ons grotendeels langs de fjorden van het westen van IJsland.

Valagil watervallen

De eerste stop is nog in het dorp, namelijk de Bunárfoss watervallen. Vanaf de brug bij de parkeerplaats nemen we foto’s en besluiten we om niet omhoog te lopen. Deze watervallen zijn mooi om te zien maar bij de volgende stop moeten ze indrukwekkender zijn en nu is het nog droog. In de loop van de dag wordt namelijk wel weer regen voorspeld. Zonde om die kans voorbij te laten gaan en te laten verpesten door regen. We rijden dus door naar de Valagil watervallen. Je ziet deze watervallen niet vanaf de weg of parkeerplaats. Maar na ongeveer 2 km lopen door de vallei wordt de moeite wel degelijk beloond. Door de graslanden in de valei lopen we naar de voet van deze watervallen.

Uitzicht bij Tröð Scenic Lookout

Terug bij de auto rusten we heel even uit en rijden naar Tröð Scenic Lookout. Een uitzicht punt over de fjorden. Hier schieten we even de gebruikelijke plaatjes en rijden we verder naar de Eyrarkirkja (kerk) voor een fotostop. Een stukje voor de kerk staat echter een hek wat is afgesloten. Schijnbaar is het niet meer de bedoeling dat toeristen het kerkje bezoeken. Vanachter het hek nemen we toch maar wat foto’s. Omdat keren op deze smalle weg geen optie is rijden we 200 meter achteruit terug de helling op naar de doorgaande weg. Lang leve de spiegels en de achteruitrijcamera.😂

Lambagilsfoss Hestfirði watervallen

De volgende watervallen die we bezoeken zijn de Lambagilsfoss Hestfirði. Net voorbij de brug parkeren we de auto en lopen we een kleine kilometer naar de voet van deze watervallen. Terwijl we erheen lopen zien we dat we ook een heel stuk met de auto hadden kunnen doen, Er loopt een gravel pad naar een parkeerplaats vlak bij de watervallen. En dan hadden we ook 2 kleine rivier doosteekjes mogen maken… gemiste kans, volgende keer beter! Het weer begint weer iets te betrekken en heel af en toe valt er ook al een druppel dus we hopen dat we nog op tijd bij uitzicht punt voor zeehonden zijn. Met slecht weer zijn die namelijk allemaal vertrokken. Gelukkig liggen er nog 2 op de rotsen te rusten als wij er zijn. Wel te ver weg voor het fototoestel maar we hebben ze wel op de film vast gelegd. Op de parkeerplaats lunchen we in de auto waarbij Cindy nog even test of haar waterdichte broek ook koffiedicht is. De broek wel, maar de ritsen niet is het antwoord. En de warmte gaat er ook gewoon doorheen… 😉

Drangajökull gletsjer

De geplande stop bij Ögur (een koude zonnewijzer gemaakt van een stapel stenen) slaan we over want het is ondertussen weer behoorlijk aan het regenen. Ondanks de regen stoppen we wel bij de Gervidalsá falls. Hier is maar een korte wandeling naar de watervallen. We stoppen ook nog even bij Arngerðareyri Kastallin. Een vervallen kasteel langs de weg wat op de route ligt. Onderweg op een van de uitlopers van de kust hadden we al een keer een glimp opgevangen van de Drangajökull gletsjer. Die kunnen we niet helemaal bereiken maar we kunnen we wel dichterbij komen met de auto. We rijden ongeveer 28 km over een onverharde weg en staan aan het begin van de valei waar de Drangajökull gletsjer in ligt. Het mooie uitzicht van onderweg op de gletsjer wordt door het grijze weer een beetje verpest. Maar thuis met wat foto bewerking moet het zeker mogelijk zijn om daar nog mooie plaatjes van te maken, Dus we zijn blij dat we er toch heen zijn gereden,

Tijdens de rit terug over de gravelroad maken we nog een paar schuivers in de bochten, De weg is een stuk gladder geworden door de regen en onze auto wil achteren nogal graag uitbreken merken we. Niks heftigs hoor! Alles gewoon onder controle kunnen houden maar we voelden het kontje wel glijden. De laatste 2 geplande stops slaan we over en we rijden door naar het hotel. Het is al laat genoeg ondertussen. Aangekomen in het hotel reserveren we voor de zekerheid maar vast een tafel in een van de 2 restaurants die het kleine dorpje Holmavik rijk. Gisteren konden we namelijk ook niet zonder reservering terecht.

Overnachting: Finna Hotel
Vandaag gereden: 291 km
Totaal gereden: 1247 km
Het weer vandaag: de dag begint grijs en grauw met af en toe een stukje blauwe lucht, maar het is de eerste uren in ieder geval droog. In de middag begint het weer te regenen maar niet zo heftig als gisteren, Temperatuur 13 tot 15 graden.