IJsland 2021, Dag 4: Patreksfjörður – Ísafjörður

Vrijdag 3 september,

Zeehond met ontbijt

Na het ontbijt checken we uit en rond 9 uur vertrekken we. Het regent maar we hopen dat bij de eerste stop het een beetje opgeklaard is. Onderweg zien we ineens een zeehond op een rots liggen. We keren dus snel en weten deze nog op de foto vast te leggen. Die kunnen we in ieder geval afvinken. Het laatste 34 km naar onze eerste stop vandaag gaat over een F-road. F-roads in IJsland zijn onverhard maar over het algemeen wel goed te rijden. Het eerste stuk zit een Dacia Duster met daktent voor ons en die besluit al snel op te geven en om te draaien. Nu is het 1e stuk ook wel wat slechter, maar toch… zo slecht nu ook weer niet. En buiten het zicht van de opgevers net door de bocht is de weg ineens een stuk beter. De laatste 4 km is ook goed opletten maar eigenlijk is het merendeel van de F-road goed te doen.

Hnjótur Planewreck

We komen aan bij Látrabjarg, het meest westelijke punt van Europa en de grootste vogelklif in IJsland. Helaas zijn er geen Puffins meer te bekennen. Tussen de regen door zien we alleen een paar meeuwen. We maken daar dus niet eens foto’s gezien het slechte weer en maken ons op om weer 34 km onverhard terug te rijden. Op de weg terug stoppen we nog bij Hnjótur Planewreck om even snel wat foto’s te maken. En we maken ook een kleine omweg naar Rauðisandur Beach. Maar ook hier blijft de regen goed aanhouden.

Garðar BA 64

De volgende stop bij Garðar BA 64, een gestrand schip, is dan ook een korte omdat het maar blijft regenen. En ook de stop bij  het Barðastrandarsandur strand valt een beetje in het water. De uitzichten zijn wel mooi maar de regen en grijze bewolking drukken toch een stempel op de foto’s. Wij rijden door naar de Dynjandi watervallen. En al snel ruilen we het asfalt weer in voor een nieuwe F-Road. Het motto met F-Roads is: zolang je nog regelmatig verkeer tegenkomt is het gewoon een doorgaande route.

Dynjandi watervallen

Aangekomen bij de Dynjandi watervallen is het bijna helemaal droog. Dus we lopen een stuk omhoog naar de voet van deze set van watervallen, die samen 100m hoog zijn. Een hele mooie serie van watervallen. De bovenste heeft de vorm van een bruidssluier. Omdat het toch niet helemaal droog is willen foto’s met lange sluitertijd niet lukken. De camera staat dan te lang blootgesteld aan de regen. In de auto lunchen we met Noodles en rijden de F-Road verder richting ons hotel. De stop bij Sandafell Mountain slaan we over. Het regent nog steeds en de 2 km lange hike naar de top voegt weinig toe als het uitzicht er niet is.

Op weg naar Önundarfjordur Pier rijden we door een tunnel met een T-splitsing midden in de tunnel. Dus niet een afslag met uit- en invoegstroken maar echt een T-splitsing. Heel bijzonder! Ook de stop bij Önundarfjordur Pier is een korte want het regent nog steeds. We checken in bij het hotel en gaan zo dadelijk een hapje eten. Hopen dat de regen morgen wat meer achterwege blijft. Dan zijn de uitzichten veel beter en is er ook meer te doen voor ons.

Overnachting: Hótel Ísafjörður
Vandaag gereden: 302 km
Totaal gereden: 956 km
Het weer vandaag: veel regen, minder regen, een beetje regen, en regen! Dus grauw, grijs en vies weer met af en toe een kleine opklaring. Temperatuur tussen de 11 en 13 graden.