IJsland 2021, Dag 3: Borgarnes – Patreksfjörður

Donderdag 2 september,

Vannacht hebben we nog een bericht ontvangen van de Noorderlicht app. Perfecte conditiesom Noorderlicht te kunnen zien mits het ook helder zou zijn. Dat laatste wilde nu net niet lukken. Dus helaas: geen Noorderlicht gezien. Geeft niet… we hebben nog 10 dagen. Omdat we vandaag zeker de veerboot moeten halen om 3 uur zorgen we dat we voor het ontbijt de spullen al in de auto hebben zitten. Om 8 uur kunnen we ontbijten en half 9 zijn we dan ook onderweg. We zijn god en wel aan het rijden en het begint te regenen.

Bjarnarfoss watervallen gehuld in de wolken

Aangekomen bij het Ytri Tunga strand is er dan ook geen zeehond te bekennen. Neemt niet weg dat toch wel een mooi uitzicht is over het strand. We kijken even rond in de hoop toch een verdwaalde zeehond te vinden maar helaas. We rijden dus maar verder naar de Bjarnarfoss watervallen. Ondertussen is het wat harder gaan regenen maar we besluiten om toch de korte klim naar de voet van de waterval te maken. Echter iets over de helft van de klim begint de bewolking te zakken en liggen de watervallen nagenoeg helemaal verscholen in de wolken. We maken dus wat foto’s vanaf de plek waar we staan en keren om. Verder gaan heeft geen zin.

Bárðar Saga Snæfellsáss Statue

Een klein stukje verder ligt de Búðakirkja (Zwarte Kerk). Tussen de druppels door proberen we nog wat plaatjes te schieten maar de wind staat helaas verkeerd en de lens is direct met druppels bedekt. Terug in de auto draait de airco overuren om de wasem van alle natte spullen de auto uit te krijgen. Aangekomen bij  Bárðar Saga Snæfellsáss Statue en Gatklettur arch klaart het weer iets op en is het even droog. We lopen hier een stukje langs de kust en als het dan toch weer begint te regenen lopen we terug naar de auto.

Saxhóll krater

Omdat we aardig opschieten onderweg kunnen we de stop bij Lóndrangar ook meenemen. Zeker om het weer droog is. Hier lopen naar het uitzicht punt over beide rotsen. Als we bij de Saxhóll krater aankomen begint zelfs heel even het zonnetje door te breken. Dus vol goede moet beginnen we aan de klim naar de 109m hoge krater. Via een ijzeren trap/pad van 387 treden lopen we naar het randje voor een mooi uitzicht in en om de vulkaan. We rijden verder naar de Bæjarfoss watervallen en met het nodige klim- en klauterwerk steken we de rivier over en klimmen we omhoog naar de voet van de waterval.

Kirkjufellsfoss watervallen

Hierna stoppen we nog bij de Kirkjufellsfoss watervallen Het regent ondertussen weer licht maar dat mag de pret niet drukken. We lopen naar de bodem van de watervallen en proberen tussen de toeristen door de waterval te fotograferen. Aangekomen bij de Berserkjahraun lavavelden zien we dat we ruim op schema liggen. Dus buiten de hoofdroute door deze lavavelden nemen we ook een ander pad. Zo rijden we op ons gemak door dit lavaveld. Omdat het nog zo ‘jong’ is, heeft het allerlei grillige vormen en wordt nog eens extra betoverend door de kleur- en textuurcontrasten van het gesteente en het dikke mos. Een hele mooie omgeving!

Ferry van Stykkisholmur naar Brjánslækur

Voor we bij de Ferry van Stykkisholmur naar Brjánslækur aankomen doen we in het dorp eerst nog wat boodschappen: Kwart over 2 komen we de haven binnenrijden en wachten we tot we aan boord mogen. De overtocht van 2 1/2 gaat voorspoedig en keurig op tijd rijden we om half 6 de boot af. Nu nog 3 kwartiertjes naar het hotel en dan zit deze mooie dag er ook weer op. Zelfs ondanks de regen.

Overnachting: Hotel West
Vandaag gereden: 238 km
Totaal gereden: 654 km
Het weer vandaag: Een druilerige dag. Vooral de ochtend regent het nagenoeg de hele tijd. Tegen de middag en gedurende de middag steeds langere opklaringen maar de regen blijft dreigen en aanwezig. Temperatuur rond de 12 á 13 graden.