IJsland 2021, Dag 2: Reykjavík – Borgarnes

Woensdag 1 september,

De wekker loopt rond half zeven af. We rommelen nog wat op de kamer, koffers rangschikken e.d. en rond 8 uur schuiven we aan voor het ontbijt. We pakken de auto is en gaan op zoek naar een supermarkt. De meeste zijn echter pas om 10 uur open. Uiteindelijk lukt het ons er een te vinden die al wel open is. We slaan wat spullen in voor de 1e 2 dagen, tanken de auto af en tegen half 10 zijn we op weg.

Fossárrétt hin yngri

De 1e stop is Laxa i Kjos. Vanaf de parkeerplaats maken we foto’s van deze kleine watervallen en het landschap er omheen. Daarna stoppen we bij de Fossárrétt hin yngri watervallen. Deze liggen nagenoeg langs de weg. Vanaf de parkeerplaats is het een kleine 100 meter naar de watervallen lopen. Hraunfossar en Barnafoss is de volgende plaats waar we stoppen. Barnafoss is eigenlijk meer een kolkende watermassa die door een heel smalle rotsdoorgang geperst wordt, terwijl bij de Hraunfossar over een afstand van meer dan 900 meter vele waterstroompjes vanuit het lavaveld Hallmundarhraun in de rivier stromen. Hier lopen we een rondje en maken uiteraard de nodige foto’s. Op weg hier naartoe hebben we trouwens ook onze 1e 20 km F-road te pakken (F-roads zijn onverharde wegen). De auto heeft meteen een andere kleur aan de zijkanten en achterkant.

Paradísarlaut

Tegen het middaguur komen we aan bij Deildartunguhver. Deze heetwaterbron ligt in Reykholtsdalur. De heetwaterbron is vrij te bezoeken echter zijn er werkzaamheden aan de gang en is maar een klein deel van heetwaterbron te bezichtigen. In de auto op de parkeerplaats eten we onze lunch en rijden daarna door naar Glanni Waterfall en Paradísarlaut. Daar maken we een wandeling naar de watervallen en naar een meertje. Vooral het meertje weet ons te verrassen. Alhoewel het geen geweldig weer is en het meertje niet heel groot is het toch een heel mooi plekje.

Grábrók Krater

Onze volgende stop is Grábrók Krater. Via de 591 treden beklimmen we deze krater. Het is een stevige klim en boven waait het hevig maar het absoluut de inspanning waard. Eenmaal boven aangekomen lopen we helemaal rond de krater en dalen daarna weer af naar de auto. Wat overigens een stuk gemakkelijker gaat dan omhoog. Op weg naar de Gerðuberg Cliffs moeten we nog opletten op overstekende schapen. Overigens niet de 1e keer vandaag. Er wordt langs de weg dan ook regelmatig gewaarschuwd voor overstekende schapen. En geloof ons maar: ze waarschuwen niet voor niets.

Basaltzuilen van Gerduberg

Aangekomen bij de basaltzuilen van Gerduberg.maken we wat foto’s maar besluiten om de basaltzuilen niet meer te beklimmen. Het begint harder te waaien, het weer trekt dicht en het is mooi geweest voor deze 1e volle dag in IJsland. Onderweg naar het hotel gooien we de auto vast vol (dat scheelt morgen weer). Want morgen moeten we op tijd zijn bij de veerboot en we willen natuurlijk onderweg nog het een en ander bezoeken.

Bij het inchecken krijgen we nog de opmerking dat we wel erg ver vooruit plannen. Onze reservering is ruim 2 jaar oud. Als ik dan over Covid-19 begin snapt de beste man meteen dat dit een uitgestelde boeking is. De accommodatie ligt in the middle of nowhere maar de kamers zijn keurig. Op de Noorderlicht app zien we dat de kan op Noorderlicht vanavond behoorlijk hoog is. Alleen zal de bewolking die continue in de lucht hangt roet in het eten gooien. Want om het Noorderlicht ook te kunnen zien moet het wel helder zijn. Vanavond in ieder geval een paar keer een blik naar buiten gooien. Wie weet trekt het open en hebben we geluk.

Overnachting: Hotel Rjukandi
Vandaag gereden: 302 km
Totaal gereden: 416 km
Het weer vandaag: het is de hele dag grijs weer, heel af en toe probeert het zonnetje er doorheen te komen. Buiten wat lichte miezer af en toe is het droog. Dus ik denk dat we voor IJslandse begrippen niet mogen mopperen.