IJsland 2021, Dag 14: Keflavík – Amsterdam

Maandag 13 september,

We schuiven om 4 uur aan bij het ontbijt. Het is nog rustig in de eetzaal maar als snel wordt het drukker. Er zijn dus meer mensen die vandaag vroeg een vlucht moeten halen. Iets voor vijven verzamelen we ons in de lobby waar het al snel drukker wordt met mensen, koffers en tassen. Gelukkig is de shuttle naar de luchthaven niet een klein busje maar er komt gewoon een shuttle bus van de luchthaven zelf voorrijden. Omdat de luchthaven vlakbij is zijn we kwart over 5 al op de luchthaven. Via reisverslagen en in nieuwsgroepen hebben we vooraf horror verhalen gelezen over lange wachtrijen, nagenoeg geen balies die open zijn en haasten om de vlucht nog te kunnen halen.

Tot onze verbazing is daar helemaal niets van terug te zien op de luchthaven. Alle balies open, korte wachtrijen voor het inchecken en ook de security check gaat als een razende. Marco kreeg nog wel even een extra routine check op drugs. Maar die was (zoals verwacht) oké. Na de security check zoeken we een zitje op, eten wat en drinken koffie en doden zo de anderhalf uur tot we gaan boarden. Bij de gate aangekomen zien we dat het beduidend minder druk is dan eerdere keren dat we op IJsland een tussenstop hadden op vluchten terug uit de VS. Het is duidelijk dat de capaciteit nog niet volledig in gebruikt is. Dat blijkt ook wel als ook dit toestel maar voor een driekwart gevuld is.

We vertrekken keurig op tijd en we landen zelfs 20 minuten eerder dan gepland op Schiphol en slaan ook de gevreesde Polderbaan over. Als je daarop landt dan ben je die 20 minuten tijdswinst meteen weer kwijt met taxiën. Dus we staan lekker vroeg aan de gate en dus ook bij de bagageband. Daar moeten we vervolgens meer dan een uur wachten tot eindelijk de koffers komen. Weg tijdswinst… Gelukkig zitten we nog voor de spits in de auto op weg naar huis. Met weer een heerlijke vakantie achter de rug.

Het weer vandaag: Het regent als we naar de luchthaven gaan. Op Schiphol is het heerlijk weer en schijnt het zonnetje.