IJsland 2021, Dag 13: Hella- Keflavík

Zondag 12 september,

Gisteravond met het avondeten toen we wilden afrekenen werd trouwens nog maar even duidelijk pijnlijk hoezeer wij met z’n allen op de techniek vertrouwen en hoezeer we onthand zijn als die het laat afweten. Er was een pinstoring en in IJsland is het heel erg gebruikelijk om alles met pin te betalen. Wij hebben ook geen IJslandse Kronen gepind en tot nu toe ook nergens nodig gehad. Zelfs de toiletten onderweg waar we moesten betalen konden we met de pinpas betalen. Omdat we geen IJslandse Kronen hadden konden we ons avondeten niet afrekenen. Tenminste niet met de pas. Maar ook de IJslanders zelf hebben gewoon geen of te weinig contacten op zak om een diner cash te kunnen afrekenen. Uiteindelijk hebben we maar met Euro’s afgerekend, en volgens ons was de eigenaar blij dat er nog iemand contant kon betalen.

Vandaag onze laatste hele dag in IJsland en IJsland zwaait ons uit op de voor haar traditionele manier: met regen, wind, kou en wat al niet meer moeder natuur op ons kan gooien. Er is zelfs een stormwaarschuwing afgegeven. En niet zo’n halve code geel of oranje die  in Nederland bij ieder zuchtje wind wordt afgegeven. Maar serieus wind: op sommige stops moeten we de deuren zelfs goed vasthouden. We laten ons daardoor echter niet uit het veld slaan. De beste investering deze vakantie zijn immers de regenbroeken geweest. Dus die gebruiken we vandaag gewoon weer. Omdat we nog naar de actieve Fagradalsfjall vulkaan willen lopen als het weer meezit ontbijten we om 8 uur. Eerder was niet mogelijk in het hotel. De spullen liggen dan al in de auto.

Kerið krater

De eerste stop vandaag is Kerið krater. Omdat het behoorlijk regent besluiten we om niet in de krater af te dalen naar het meer maar alleen vanaf de rand foto’s te maken. Daarna rijden we verder naar de Gullfoss waterval. Ook hier regent het nog, maar we trekken onze regenbroeken en regenjassen aan en gaan toch op weg naar de waterval. De wind is hier behoorlijk en we moeten moeite doen om foto’s te kunnen maken zonder dat de camera te nat wordt. Ondanks het grauwe weer wel een hele indrukwekkende watermassa die zich over de rand stort.

Strokkur

De volgende stop is bj Geysir Area. Sinds 2003 vertoont de Geysir nog uiterst zelden activiteit. De Strokkur daarentegen barst, in theorie, om de 8 à 10 minuten uit. We lopen langs de verschillende poelen en geisers. En de Strokkur heeft er vandaag zin in want hij barst behoorlijk kort achter elkaar een aantal keer uit. Hierna staat het Thingvellir National Park op het programma. In dit park stoppen we eerst bij een kloof genaamd Dead Man Walk naar de Öxarárfoss waterval. Ondanks de regen en de wind een hele mooie kloof om doorheen te lopen naar de waterval.

Dead Man Walk

We hebben nog een 2e stop gepland staan maar lopen daar alleen naar het uitzichtplatform. Daar waait het zo erg dat we niet eens een poging wagen om foto’s te maken of te filmen. Dat heeft gewoon geen zin met al die neerslag en wind. We zetten koers naar de Fagradalsfjall vulkaan in de hoop dat daar het weer een beetje opklaart, het is immers een 100 km verderop. Maar hoe dichterbij we komen hoe erger het weer wel lijkt te worden. Ongeveer 15 kilometer voor de vulkaan checken we de berichten en webcams nog een een keer. Er is geen of nauwelijks vulkanische activiteit, de website’s waarschuwen alleen maar over de condities onderweg naar de vulkaan en het is een wandeling van 3 uur heen en terug. Dus we besluiten om het er maar niet op te wagen in deze stormachtige condities. En rijden naar het hotel.

Als we aankomen bij ons gereserveerde hotel krijgen we te horen dat we in een ander (luxer) hotel slapen. Heel vervelend… We checken in, laden de auto helemaal leeg en brengen de spullen naar de kamer. Omdat we hier morgenochtend vroeg met een shuttle naar de luchthaven kunnen gaan we nu ook vast de huurauto inleveren. Dat scheelt morgen weer… We drinken nog wat biertjes in de hotelbar en pakken de koffers vast zo ver mogelijk in. Morgenvroeg om 4 uur kunnen we ontbijten en om 5 uur gaan we naar de luchthaven. Waar als het goed is rond half 8 onze vlucht naar Amsterdam vertrekt. We kunnen terugkijken op een hele geslaagde vakantie zelfs ondanks het soms toch wel typische IJslandse weer. Maar dat wisten we van tevoren.

Overnachting: Hotel Ásbú is geworden Hotel B&B

Vandaag gereden: 291 km
Totaal gereden: 3701 km
Het weer vandaag: kou, regen en stormachtige winden. Temperatuur 6 tot 8 graden,