IJsland 2021, Dag 12: Vestmannaeyjabær – Hella

Zaterdag 11 september,

Vestmannaeyjar

We verlaten vandaag het eiland weer, om half 10 hebben we de veerboot naar het vasteland geboekt. We ontbijten in het hotel en iets voor negenen zitten we in de auto en slechts 250 meter verder staan we al in de haven. Het is even onduidelijk waar we nu precies ons moeten opstellen voor we de veerboot oprijden. Dat staat in de haven maar slecht aangegeven. De havenmedewerker die voorbij komt lopen en ons ziet zoeken zegt of doet ook niets. Maar na even zoeken hebben we uitgevogeld hoe we ons op moeten stellen. We staan heel even te wachten en dan komt de veerboot al aan varen. We mogen als eerste aan boord en zoeken een plaats op bij het achterdek. Als we uitvaren maken we nog wat opnamen van het eiland en de haven.

Keldur Turf House

Kwart over 10 verlaten we de veerboot en rijden het vasteland op. Ondertussen is het gaan regenen. Dat was al voorspeld en ook de grijze wolken die we vanmorgen al zagen bevestigden dit. We rijden een stuk en stoppen dan bij de Krónan voor de boodschappen en bij de Orkan gooien we de auto weer vol. Daarna zetten we koers naar onze eerste stop, Keldur Turf House. Dit zijn kleine huisjes bedekt met gras en een klein kerkje. Hiervoor moeten we een stukje onverhard rijden en omdat het regent doen we het iets rustiger aan op de gravel wegen. Ze kunnen nu verraderlijk glad zijn. Er is niets open maar we lopen hier even een rondje en schieten de nodige plaatjes. De regen is even nagenoeg gestopt dus het is niet vervelend om hier even rond te kijken.

Þjófafoss

We rijden verder over onverharde wegen die zich af en toe weer af wisselen met stukken asfalt. En komen zo aan bij de  Þjófafoss waterval. De laatste 4 kilometer naar de waterval is de weg alleen geschikt voor 4×4 voertuigen. Maar als we aankomen is ondanks de regen het uitzicht meer dan de moeite waard. Een mooie waterval met grijs/groen water. We lopen een stuk over de klif langs de rivier om nog wat beter uitzicht te krijgen op de waterval. Daarna keren we terug naar de auto en rijden door naar onze volgende stop.

Gjáin

Als we naar Gjáin rijden dan rijden we weer de nodige kilometers over F-roads. En ook het laatste stuk is alleen voor 4×4 geschikt. Aangekomen op de parkeerplaats blijkt dat het punt in de navigatie niet het punt is wat we in gedachten hadden. En achteraf is dit foutje misschien maar goed ook. We kijken namelijk uit op een prachtig groen dal met een aantal kleine watervallen. Het regent nog lichtjes dus we pakken ons goed in en dalen af naar het wonderlijke schouwspel. We lopen uitgebreid door het dal, klauteren over rotsen om zo de beste plekjes uit te kunnen zoeken voor onze opnames. Absoluut geen straf om hier rond te mogen lopen. Terug bij de auto lunchen we in de auto.

Þjóðveldisbærinn Stöng

We vervolgen de onverharde weg waar we al op zaten en die wordt nog een stukje heftiger. Maar nog steeds goed te doen voor onze auto. We moeten een paar keer plassen of kleine riviertjes oversteken dus we vermaken ons prima. Na een dikke kilometer wordt de weg weer beter en kunnen we weer iets meer vaart maken. Terug op de verharde weg rijden we naar Þjóðveldisbærinn Stöng. Een identieke reconstructie van een Viking-boerderij uit het jaar 1000. Vernietigd en vernieuwd in de jaren 70. En hier is ook een scène van Game of Thrones opgenomen. Het huisje is niet meer open voor het publiek omdat het seizoen voorbij is maar we kunnen er wel rondlopen.

De volgende verrassing is de Hjálparfoss waterval. Ondertussen is het helemaal opgeklaard en het zonnetje laat zich weer zien. Deze mooie watervallen komen nu nog beter tot hun recht. Daarna zetten we koers naar het hotel. Onderweg worden we een aantal keer opgehouden omdat lokale boeren hun schapen en paarden aan het verzamelen zijn en op stal gaan zetten. De schapen drijven ze met familie, vrienden en kennissen in een kudde aan de kant van de weg naar de stal. Met een aantal auto’s en/of ruiters erbij om het verkeer te remmen. De paarden worden door ruiters langs de weg begeleid. Leuk om te zien.

Aangekomen bij het hotel willen we inchecken en onze naam blijkt niet in het systeem te staan. Van dit hotel hebben we een voucher gekregen van de reis die we vorig jaar hebben moeten annuleren. En we hebben opnieuw gereserveerd met deze voucher en daar hebben we ook een bevestiging  van. Maar dat is schijinbaar toch niet goed verwerkt in het systeem. Gelukkig zijn er nog kamers vrij en en na enig graven in de emmer met sleutels krijgen we onze kamer toegewezen.

Overnachting: Hotel Hella

Vandaag gereden: 219 km
Totaal gereden: 3410 km
Het weer vandaag: de dag begint grijs en al vlug begint het te regenen. Gelukkig bij de meeste stops is de regen even minder of stopt zelfs even. In de middag klaart het helemaal op. Temperaturen rond de 11 á 12 graden.