IJsland 2021, Dag 11: Vík – Vestmannaeyjabær

Vrijdag 10 september,

Gisteravond was er nog wat verwarring over de Ferry die we vandaag om 15:45 zouden nemen van Landeyjahöfn naar het eilend Vestmannaeyjar. De Ferry die wij geboekt hebben vaart niet meer om die tijd. Nu hebben wij dat zelf ook al geconstateerd een dikke 2 maanden geleden en toen hebben we ook contact opgenomen met de maatschappij die deze overtocht verzorgt. En ons werd verzekerd dat het schema op de site niet klopte en dat er zeker een boot zou varen op dat tijdstip. En anders zouden we het een maand van te voren zeker horen. Nou, mooi geen bericht en we komen er nu zelf toevallig achter dan het schema gewijzigd is. Gevolg is dat we nu pas om kwart over 5 afvaren. Dat houdt wel in dat we ons programma overdag wat meer moeten oprekken.

Reynisfjara Beach

We ontbijten tegen half negen in het hotel en rond negenen zitten we in de auto. We doen wat boodschappen en tanken de auto af. En dan gaan we op weg naar Reynisfjara Beach. Dit is een zwart strand met de basalt rotsen. We lopen een stuk over het strand en wachten tot we foto’s kunnen maken van de basalt rotsen zonder allemaal achtergrond ruis (lees: toeristen die in de meest gekke poses op de foto moeten). Vlak bij dit strand liggen ook Reynisfjara en Dyrhólaey Lighthouse. Hier lopen we een uitgebreid rondje over de kliffen en bij de vuurtoren.

Sólheimajökull

Onze volgende stop is Sólheimajökull. We wandelen naar het uitzicht punt op de gletsjer en besluiten daar nog verder door te lopen tot aan de voet van de gletsjer. Ontzettend indrukwekkend om aan de voet van zo’n ijsmassa te mogen staan. We lopen terug naar de auto en rijden verder naar de Kvernufoss waterval. We parkeren de auto en zien ook hier dat ondertussen de route naar de waterval is verbeterd. Vlak voor we bij de waterval zijn komen we over een heuvel en achter die heuvel is een bruiloft aan de gang. Nu zijn we met het uitzoeken van stops al vaker foto’s tegengekomen van bruiloften bij deze waterval. Maar dat gebeurt dus echt! We passeren het gezelfschap en lopen verder naar de waterval.

Skógafoss

Vlak bij deze waterval ligt ook de Skógafoss waterval. Deze is een stuk bekender met een breedte van 25 m en een hoogte van 60m is het ook één van de grootste watervallen in het land. De waterval produceert een onafgebroken waternevel. Hierdoor moeten we snel foto’s maken en tussendoor de lens steeds droogwrijven.  We bezoeken de voet van de waterval maar lopen niet ook nog naar boven.

Een stukje verderop op de route ligt

Seljavellir Geothermal Pool

. Het is vanuit de parkeerplaats 20 minuutjes lopen. De parkeerplaats is wel enkel te bereiken via een flinke hobbelweg. De tocht naar het bad toe is mooi! Je loopt in een rotskloof omhoog langs een waterstroom die naar beneden gaat. Alleen hiervoor zou je het al kunnen doen. Het zwembad is gebouwd in 1923 en is ook echt een zwembad. Het is een bad dat thermisch verwarmd wordt doordat water door de binnenkant van de berg gepompt wordt. Als we terug lopen naar de auto zien we aan de overkant van de toch wel behoorlijk snel stomende rivier al een man lopen. Een stuk verderop zien we hem liesdiep door het water naar onze kant waden. Een behoorlijk vreemde actie lijkt ons. Zijn vriendin blijkt echter voor ons te lopen en hij laat iets vallen wat zij even later opraapt. Het blijkt een drone te zijn. Waarschijnlijk is deze in het water terecht gekomen en heeft hij deze eruit gevist. Om vervolgens er achter te komen dat deze toch naar z’n grootje is omdat die nu eenmaal niet goed tegen water kunnen. Best een duur grapje…

Bij Seljalandsfoss en Gljufrabui is onze volgende stop. Bij de Seljalandsfoss kunnen we ook helemaal achter de waterval doorlopen maar de

Gljufrabui waterval

is nog specialer. Via een korte kloof kunnen we omdat het water niet te hoog staat een soort verborgen vallei inlopen. Daar komt het water met behoorlijk geweld naar beneden denderen. Een heel bijzonder mooi plekje om te kunnen bezoeken. Omdat we nog tijd hebben voor de veerboot vertrekt pakken vast een stop van morgen mee, de Merkjárfoss waterval. Dat scheelt ons morgen weer een kleine omweg.

Op weg naar de haven begint het stevig te regenen. Gelukkig geeft dat niets meer omdat we onze laatste stop voor vandaag erop hebben zitten. Iets na half 5 komen we de haven inrijden voor de Ferry van Landeyjahöfn naar het eiland Vestmannaeyjar.  En even voor vijven mogen we de veerboot oprijden en na een overtocht een 40 minuten rijden we op het eiland Vestmannaeyjar. Het hotel ligt vlak bij de haven. We halen onze kamersleutel op bij de receptie en gooien de spullen op de kamer. We drinken een biertje in het lokale brouwhuis en gaan daarna een hapje eten.

Overnachting: Hamar Guesthouse

Vandaag gereden: 155 km
Totaal gereden: 3191 km
Het weer vandaag: de dag begint lichtgrijs, onderweg krijgen we wat miezer maar het begint gelukkig pas echt te regenen als we naar de haven rijden. Temperatuur rond de 12 graden.