IJsland 2021, Dag 1: Amsterdam – Reykjavík

Dinsdag 31 augustus,

Vorige week zagen we ineens het bericht voorbijkomen dat de luchtverkeersleiding zou gaan staken en natuurlijk net op de dag dat wij zouden gaan vliegen. Dat zou betekenen dat we met minimaal 2 tot 3 uur vertraging zouden vertrekken. Gisteren bleek gelukkig dat de aangekondigde staking niet doorgaat omdat de bonden en de werkgevers toch tot een overeenkomst zijn gekomen.

Dus met een toch wel enigszins opgelucht gevoel zijn we gisteren na het eten vertrokken richting Schiphol. Na een heerlijke nacht bij het NH hebben we vanmorgen om half 11 de shuttle naar Schiphol genomen. Nog geen uur later is de bagage ingeleverd en is ook de security check achter de rug. Zo snel/soepel is het nog nooit gegaan. Bij het inchecken werd nog wel gecontroleerd of we ons hebben laten testen en wat de uitslag van deze testen was. Het is nu half 12 en we zitten te wachten tot we gaan boarden om half 2. Hopen dat de rest van de reis vandaag ook zo soepel verloopt. Vanavond vanuit IJsland de rest van ons verslag.

Met een klein kwartier vertraging zijn we vertrokken in Amsterdam om keurig op tijd in IJsland te landen. We waren een van de 1e toestellen op IJsland dus het was nog rustig op de luchthaven en onze bagage was er snel. Daarna nog een check voor inentingen, testen e.d. en we stonden buiten. Daar hebben we een kwartier of zo moeten wachten op de shuttle die ons naar de verhuurmaatschappij bracht. Daar geen gezeur over aanvullende verzekeringen e.d. en na het invullen van wat papierwerk kregen we rond 5 uur onze huurauto.

Onze 1e stop op IJsland was de splitsing tussen de 2 tektonische platen ook wel bekend als Leif the Lucky Bridge. We lopen daar een rondje, maken wat foto’s en rijden verder naar Gunnuhver Hot Springs. Bij deze geiser en warm waterbronnen lopen we een rondje en maken ook wat foto’s. Sowieso doen we het vandaag rustig aan op weg naar het hotel. De volgende stop is bij de Blue Lagoon. We zijn hier niet om te zwemmen maar om de prachtige blauwe wateren te fotograferen. Een groot deel van de Blue Lagoon wordt commercieel gebruikt en nog maar een klein gedeelte is vrij toegankelijk. Maar daarom niet minder mooi. Misschien nog wel mooier zonder al die badende toeristen op de foto.

Van hier uit rijden we door naar het hotel en onderweg verbazen we ons over het IJslandse landschap. Ondanks de bewolking zijn we nu al onder de indruk. We wilden nog even stoppen bij Seltún Geothermal Area maar als we daar aankomen krijgen we te horen dat er een wielertocht gaat beginnen over de weg die wij dadelijk nog moeten rijden. Omdat het toch al laat is besluiten we maar meteen door te rijden voor de weg wordt afgesloten. We stoppen nog even langs het prachtige meer Kleifarvatn. En rijden dan door naar het hotel.

We checken in, brengen de koffers naar de kamer en gaan meteen door naar het Hard Rock Café. Voor onze eerste IJslandse biertjes en wat te eten. Terug op de kamer hebben we de koffers even opnieuw ingedeeld en verder is het nu nog even relaxen voor we gaan slapen. Morgen onze 1e volle dag op IJsland.

Overnachting: Hótel Klettur
Vandaag gereden: 114 km
Totaal gereden: 114 km
Het weer vandaag: Nederland, droog 18 graden en licht bewolkt. IJsland, 12 á 13 graden droog maar wel bewolkt en een beetje wind. Voor IJslande begrippen best mooi weer.