East VS en Canada 2017, Dag 8: Bar Harbor

Dinsdag 26 september 2017,

De route voor vandaag:

Vandaag blijven we in de omgeving, we gaan Acadia National Park bezoeken (https://www.nps.gov/acad/index.htm). Dit park bedekt nagenoeg het hele eiland waar we nu zijn. We beginnen de dag met een ontbijtje in de ‘eetzaal’ van het hotel. Na het ontbijt halen we op de kamer onze spullen op zoals camera’s, koelbox met eten en drinken. Daarna rijden we naar het bezoekerscentrum van Acadia National park. Om bij het bezoekerscentrum te komen moet je 52 traptreden beklimmen. Dat is sommige Amerikanen schijnbaar al te veel want op de parkeerplaats wordt het merendeel van de informatie je al aangeboden via informatieborden die er staan.

Beaver Dam Pond

Wij nemen wel de moeite om ook even het bezoekerscentrum te bezoeken. Daar scoren we een plattegrond van het park en we kunnen op weg naar onze eerste stop: Beaver Dam Pond. We zien wel Beverburchten maar helaas geen Bevers. Daarna rijden we naar Schooner overlook voor een uitzocht over de oceaan. Met de optrekkende mist op de achtergrond ligt de oceaan er mooi bij. Daarna rijden we echt het park in en moeten we bij de ingang onze Nationale Parkenpas tonen. Daar krijgen we ook een hanger voor aan de spiegel waar we onze pas in kunnen doen. In dit park moet je de pas steeds zichtbaar in de auto hebben hangen.

Great Head Trail

We rijden door naar Sand Beach waar we de auto parkeren. Vanaf Sand Beach lopen we langs de kust via de Great Head Trail naar Thunder Hole. De afstand is net iets meer dan 1 kilometer en onderweg hebben we mooie uitzichten over de zee. Bij Thunderhole horen en zien we de golven op de rotsen slaan. Het getij is nog niet echt gunstig voor de harde klappen maar we krijgen al een goede indruk van het natuurgeweld. Daarna lopen we nog een stukje verder langs de kust naar de parkeerplaats waar de Gorham Mountain Trail begint. We lopen deze trail zodat we niet dezelfde route terug hoeven te lopen naar de auto. De route naar de top van Gorham Mountain klimt behoorlijk op sommige stukken en omdat het nagenoeg windstil is is het behoorlijk warm tijdens de klim.

Gorham Mountain

Met veel zweten en puffen komen we aan op de top. Vandaar uit hebben we een spectaculair uitzicht over het park. Een mooie plek om even uit te rusten en op adem te komen. Na onze pauze lopen we verder en tijdens de afdaling zijn we blij dat we deze route niet andersom lopen. De route omlaag is veel steiler dan de route die we omhoog hebben gelopen. Als we terug zijn bij de auto zien we dat we bijna twee uur onderweg zijn geweest voor een tocht van ongeveer 4 km. Klimmen en dalen gaat nu eenmaal niet zo snel als gewoon vlak wandelen.

Bass Harbor Headlight

Na deze inspannende trail rijden we verder door het park en stoppen bij de verschillende uitzichtpunten onderweg.Omdat we ruim in onze tijd zitten rijden we ook nog naar de westzijde van het park. Daar komen veel minder toeristen. Er is minder te zien en er zijn ook veel minder wandelingen. We kijken daar nog even bij Bass Harbor Headlight. Via de toeristische route rijden we terug naar Bar Harbor. We rijden nog een rondje door het dorpje bij daglicht, parkeren de auto in de haven en genieten even van het uitzicht. Er liggen twee cruiseschepen voor de kust, waaronder de Nederlandse Zuiderdam. De tenders varen heen en weer tussen de wal en de schepen.

Na een heerlijk bad op de kamer gaan we terug naar de bar waar we gisteren ook zijn geweest. We buurten even met een Amerikaans stel aan de bar, eten wat en drinken uiteraard een biertje waarna we terug gaan naar de kamer. Morgen staan we op tijd op. We hebben een behoorlijk lange rit voor de boeg naar Canada.

Schooner Head Overlook

Sand Beach

Otter Cove Overlook

Bubble Pond

Bar Harbor haven

Sand Beach

Overnachting: Villager Motel, Bar Harbor
Vandaag gereden: 73 mijl (117 km)
Totaal gereden: 985 mijl (1585 km)
Het weer vandaag: de dag begint met een aangename 21 graden. Als snel klimt de temperatuur naar 28 graden en zonder een zuchtje wind is het behoorlijk warm.