East VS en Canada 2017, Dag 4: Cape Cod

Vrijdag 22 september 2017,

De route voor vandaag:

Als we deze morgen de gordijnen openschuiven zien we hetzelfde weer als gistermiddag: een grauwe zee met veel wind en regen. Het is dus maar goed dat de Whalewatch trip voor vandaag is afgelast. Dat zou anders geen prettig boottochtje zijn geworden. Al is het natuurlijk jammer dat deze niet door kan gaan. We doen even rustig aan voordat we rond 9 uur gaan ontbijten. Na het ontbijt zoeken we op de kamer op internet nog wat dingen uit die we droog kunnen bezoeken. Mocht het te hard gaat regenen dan hebben we die in ieder geval achter de hand. Maar omdat het weer redelijk is en het droog is besluiten we toch het schiereiland te gaan verkennen.

Salt Pond, Cape Cod N.P.

We rijden eerst naar het Visitor Center van Cape Cod National Park (https://www.nps.gov/caco/index.htm). Daar informeren we naar kortere trails die we kunnen gaan lopen vandaag. Het plan is om tussen de voorspelde buien door toch nog wat actiefs te ondernemen. We worden geholpen door een erg vriendelijke Park Ranger die ons toch wel 10 minuten aan de praat weet te houden met zijn vele tips. In het bezoekerscentrum bekijken we ook nog een korte film over de walvisvangst en het ontstaan van US Coast Guard. Die is voornamelijk ontstaan vanwege de vele schepen die hier vergaan zijn op de kust bij Cape Cod. Daarna starten we aan onze eerste trail. Deze ligt bij het bezoekerscentrum ligt en het is even droog is. Echter na een paar honderd meter begint het alweer te regenen dus draaien we om, terug naar de droogte van de auto. We hebben geen zin om nu al drijfnat te regenen als we nog de hele dag moeten.

Cape Cod

We rijden daarom naar de duinen en de kust waar we de eerste behoorlijk onstuimige golven zien. Hier kijken we uit over de Atlantische Oceaan en is de zee een stuk wilder dan de redelijk beschutte baai voor onze kamer. Nu zijn we helemaal blij dat we niet op een boot zitten! We rijden langzaam verder langs de kust omhoog. Bij Marconi Station lopen we de White Cedar Trail. Het is daar gelukkig even droog en dat blijft ook de hele trail zo. Terug aangekomen bij de auto lopen we even de duinen in naar een uitkijkplatform en daar worden we bijna van het platform geblazen. Het waait heel erg hard aan de kust!

Nauset Lighthouse

Terug in de auto eten we eerst even een broodje voor we verder rijden richting Provincetown. Bij Pilgrim Hights lopen we het strand op en kunnen de zo mogelijk nog hogere golven bewonderen. Wat een natuurgeweld… Daarna besluiten we om verder te rijden naar Provincetown. Daar rijden we een stuk langs de kust en ook door het stadje zelf. Provincetown is heel erg toeristisch, erg druk, maar toch ook erg leuk om even doorheen te rijden. Hele leuke huisjes, winkeltjes en veel smalle straatjes.

White Cedar Trail

Op advies van onze vriendelijke Park Ranger rijden we niet over de 6 maar over de 6A terug naar beneden, richting Mayo Beach. Daar kun je over zee uitkijken en de vuurtoren op Jeremy Point zien. We zien inderdaad de vuurtoren aan de overkant maar dan ook maar echt net. Het weer is helaas te slecht en te grauw. Omdat het al tegen vieren loopt besluiten we om terug te rijden naar het hotel. Er loopt maar 1 Highway over het schiereiland en de spits begint al op te komen. Dus we doen er ongeveer nog een uur over voor we terug zijn bij het hotel.

Cape Cod

Ondanks de buien vandaag hebben we ons toch goed kunnen vermaken. En de ontzettend ruige zee en stormachtige wind was ook zeker mooi om een keer mee te maken. Maar toch zien we liever het zonnetje. Gelukkig gaan vanaf morgen de weersvoorspellingen weer de goede kant op.

Pilgrims’ First Landing Park

Overnachting: Blue Water Resort, Cape Cod
Vandaag gereden: 114 mijl (183 km)
Totaal gereden: 286 mijl (460 km)
Het weer vandaag: de temperatuur lag de hele dag rond de 15 graden. Verder stevige wind en vele regenbuien variërend van stevige miezer tot stevige slagregens.