East VS en Canada 2017, Dag 22: Washington DC

Dinsdag 10 oktober 2017,

De route voor vandaag:

Vandaag worden we om 11 uur verwacht bij het Pentagon (https://pentagontours.osd.mil/Tours/) voor een rondleiding. Als we bij het opstaan onze email controleren zien we dat we nog een update hebben ontvangen van onze aanvraag voor de rondleiding door het Pentagon. Heel ongebruikelijk omdat onze status al ‘pending’ was en normaal gesproken blijft die status zo tenzij je alsnog wordt geweigerd. Dus heel even maken we ons zorgen dat onze tour niet doorgaat. Als we inloggen om onze status te controleren zien we dat deze gelukkig is gewijzigd naar ‘approved’. Dus we worden gelukkig toch toegelaten…

We ontbijten op ons gemak en iets voor 10 uur nemen we de metro naar het Pentagon. Daar aangekomen is de bezoekersingang gemakkelijk te vinden. Deze wordt in het metrostation namelijk al aangegeven. Het is iets na tien uur als we ons melden bij de bezoekersingang. We worden eerst begroet door een vriendelijke viervoeter met een nors kijkend baasje. De viervoeter zal ons wel gecontroleerd hebben op verboden stoffen. Maar heeft schijnbaar niets bij ons gevonden want we mogen verder. Binnen moeten we even wachten en dan mogen we een voor een naar een balie waar we ons paspoort moeten laten zien waarna we een paarse bezoekersbadge krijgen. Het is dan net kwart over 10 geweest, we mogen dus nog 3 kwartier wachten voor de tour begint.

Pentagon Bezoekerscentrum

In de wachtruimte mogen we nog foto’s maken. Tijdens de tour mag dat absoluut niet. En filmen mag binnen al helemaal niet. Iets voor 11 uur moeten we ons nog een keer melden en worden onze namen op een lijst aangestreept. Daarna worden we naar een andere ruimte geroepen waar we geheel in militaire stijl nog een korte erg duidelijke instructie krijgen hoe ons te gedragen tijdens ons bezoek. Alle telefoons moeten worden uitgezet en er wordt ons nadrukkelijk op het hart gedrukt altijd zichtbaar onze bezoekersbadge te dragen en echt niet te proberen foto’s te maken onderweg. Als we een van de opgedreunde regels overtreden krijgen we een stuk van het Pentagon te zien wat geen onderdeel is van de tour en waar het bezoek ook iets langer zal duren dan de 50 minuten die er nu voor gepland staan.

Daarna gaan we op weg met ons groepje. Een eerste militair loopt de hele tour voor ons uit terwijl ze achterstevoren loopt en dus continue de groep ziet. Zij legt tijdens de tour uit wat wel allemaal zien en verteld ook allerlei feiten en weetjes over het Pentagon. Achter de groep loopt een tweede militair die ook de hele tour de groep in de gaten houdt. Na ongeveer 3 kwartier komen we aan het einde van de tour die erg interessant was. Jammer dat we niets mochten fotograferen of filmen onderweg want gedurende de hele tour komen we langs ontzettend veel displays, tentoonstellingen, foto’s en schilderijen.

Als de tour is afgelopen staan we weer buiten en gaan we terug naar het hotel om onze videocamera en het andere grotere fototoestel op te halen. In het metrostation laden we eerst onze SmartCard nog een keer op. Je kunt je SmartCard met creditcard, briefgeld of met muntgeld opladen. Dus het is een mooie gelegenheid om je portemonnee letterlijk wat lichter te maken.Je krijgt in het buitenland als toerist altijd kleingeld terug wat je niet meer zo snel uitgeeft omdat je de munten niet goed kent. Nu zijn we dit mooi kwijt.

Pentagon 9/11 Memorial

Nadat we onze spullen hebben opgehaald gaan we weer terug naar het Pentagon omdat we daar ook nog het Pentagon Memorial (http://pentagonmemorial.org/) willen bezoeken. We hebben van tevoren op internet nog driftig gezocht naar een plek in de omgeving van het Pentagon waar we onze spullen tijdelijk kwijt zouden kunnen die we niet mee naar binnen mochten nemen. Maar die hebben we niet kunnen vinden. Dus vandaar onze metrorit heen en weer naar het hotel. Als we bij het Pentagon zijn en de metro verlaten merken we dat het ondertussen een behoorlijk stuk warmer is geworden.

Bij het Pentagon Memorial is dat goed te merken want alle toeristen verplaatsen zich eigenlijk van schaduw naar schaduw. We maken enkele foto’s en keren dan vlug terug naar de relatieve koelte van de metro. We nemen de metro nog 1 halte verder naar de begraafplaats Arlington Cemetary (http://www.arlingtoncemetery.mil/). Daar aangekomen lijkt het zo mogelijk nog warmer. We moeten bij het bezoekerscentrum eerst door een security check. Maar het is rustig dus we kunnen meteen doorlopen. Eenmaal binnen halen we een plattegrond van de begraafplaats en bepalen even wat we zeker willen bezoeken.

Arlington National Cemetery

Vervolgens lopen we (aan de verkeerde kant) naar buiten en verlaten dus de omheinde omgeving van de begraafplaats. Om weer binnen te komen moeten we echt opnieuw door de security-check om de begraafplaats te kunnen bezoeken. De bewaker verzekerd ons nog wel dat we echt niet de eerste zijn die deze fout maken. Misschien is het dan ook wel een goed idee om duidelijk aan te geven dat de uitgang die in de linkervleugel zit ook meteen de exit is van het terrein. Mocht je dus Arlington gaan bezoeken: na de securitycheck via de rechteruitgang kom je op de begraafplaats. De linkeruitgang gaat weer terug naar buiten.

We lopen een klein rondje over de begraafplaats, bezoeken het graf van de Kennedy’s, maken wat foto’s en besluiten het dan vooral vanwege de hitte voor gezien te houden vandaag. De telefoon geeft aan dat de gevoelstemperatuur 36 graden is en er staat geen enkel briesje wind. We zijn nu weer op de kamer en genieten van een lekker koud biertje. Dadelijk nog uit eten en daarna vast de koffers en reistassen inpakken want morgenmiddag vliegen we weer terug naar Nederland.

Arlington National Cemetery / Graf van de Kennedy’s

Het Capitool

Overnachting: Capitol Skyline Hotel, Washington DC
Vandaag gereden: 0 mijl (0 km)
Totaal gereden: 3271 mijl (5264 km)
Gelopen in het Pentagon: 1,8 mijl (2,9 km)
Door Washington: 4,5 mijl (7,2 km)
Het weer vandaag: De dag begint zonnig en warm (24 graden). Gedurende de dag wordt het alleen maar warmer, uiteindelijk zo’n 29 graden maar de gevoelstemperatuur ligt boven de 35 graden.