East VS en Canada 2017, Dag 20: Gettysburg – Washington DC

Zondag 8 oktober 2017,

De route voor vandaag:

De laatste dag dat we nog een auto hebben en rondrijden is aangebroken. Op het einde van de dag leveren we de auto in op de luchthaven in Washington waar we nog 3 nachten zullen verblijven voor we terugvliegen naar Nederland. Rond 9 uur zitten we in de auto en zijn we op weg naar Gettysburg. Het bezoekerscentrum (https://www.nps.gov/gett/index.htm) ligt vlak bij het hotel. Op de parkeerplaats ontbijten we eerst en drinken we onze koffie op die we bij de benzinepomp nog hebben gekocht. Daarna lopen we naar het bezoekerscentrum waar we kaartjes kopen voor de film en het Cyclorama.

Cyclorama slag bij Gettysburg

De kaartjes kosten $ 15 per persoon. De dame aan de kassa vraagt nog waar we vandaan komen en complimenteert ons vervolgens dat wij tenminste wel de moeite nemen om Engels spreken. Dit in tegenstelling tot veel zuid-Europeanen die ze hier zien. We leggen haar uit dat Engels bij ons op de middelbare school in ieder geval de 1e jaren een verplicht vak is. Ze geeft ons de kaartjes voor de film van kwart voor 10 welke over 5 minuten gaat beginnen. We kunnen dus mooi meteen door naar de filmzaal. De film gaat over de burgeroorlog in de VS en dan in het bijzonder de slag bij Gettysburg, wat door velen nog steeds wordt gezien als het keerpunt in de oorlog. De film wordt van commentaar voorzien door Morgan Freeman. Buiten dat hij een geweldige stem heeft geeft het ook meteen een extra lading aan het verhaal wat o.a. over de afschaffing van de slavernij gaat als dat door een zwarte acteur wordt verteld.

Buizerd met zijn prooi

Na de film mogen we doorlopen naar het Cyclorama. Dit is een olieverf schilderij van de veldslagen in de omgeving en is in een cirkel opgesteld. Op het beschilderde doek worden de verschillende scenes uitgelicht terwijl met een geluidsband de veldslagen worden nagebootst en van commentaar worden voorzien. Ook erg mooi om te zien. Daarna verlaten we het bezoekerscentrum en rijden we de autoroute in de omgeving van Gettysburg. Daar zie je onderweg vooral veel kanonnen, standbeelden en herdenkingsmonumenten. Wij vinden eerlijk gezegd de film en het Cyclorama meer indruk op ons maken dan de autoroute. Als we net aan de route zijn begonnen zien we een auto staan met alarmlichten aan en op een brievenbus zien we een buizerd zitten. We draaien de auto om, parkeren en stappen uit voor foto’s. In eerste instantie denken we nog dat het een opgezette buizerd is, zo stil als deze zit. Maar ineens draait de kop zich om en wordt het tegendeel bewezen. We kunnen best dichtbij komen om foto’s te maken, de buizerd laat het allemaal goed toe. Later zien we op de foto’s dat hij zijn net gevangen prooi nog vast heeft. Dat konden we in het echt niet goed zien ondanks dat we best dichtbij waren.

Gettysburg

We rijden verder en ongeveer halverwege de route komen we bij een monument waar op dat moment door vrijwilligers ook een veldslag wordt nagespeeld. Dat is best wel leuk om te zien. Hierna rijden we de rest van de route. De volgende stop is het laatste outlet-center wat we deze vakantie gaan bezoeken. We lopen hier even rond maar kopen uiteindelijk niets meer. Daarna maken we nog een stop bij de Walmart. We zijn nog op zoek naar een paar bijzondere smaken Twix en Snickers. Hierna rijden we door naar het Steven F. Udvar hazy center (https://airandspace.si.edu/udvar-hazy-center). Dit is een luchtvaartmuseum, een onderdeel van het Smithsonian Museum en ligt vlak bij Dulles International Airport. De toegang is gratis. Het parkeren kost echter wel $ 15 per auto.

Spaceshuttle Discovery

Hier lopen we een uurtje rond en fotograferen de diverse vliegtuigen. De vliegtuigen staan in een grote hal uitgestald en er zijn ook vliegtuigen die opgehangen zijn. Het grote voordeel is dat er loopbruggen zijn in deze hal waardoor je de vliegtuigen ook van bovenaf kunt zien. Er bevinden zich hier veel historische vliegtuigen. Zo staat er de Enola Gay, het vliegtuig dat de eerste atoombom heeft afgeworpen. Er staat een Concorde, vliegtuigen uit de 2e wereldoorlog en in de ruimtevaart hal staat de spaceshuttle Discovery. Erg mooi om te zien allemaal.

Hierna rijden we naar het hotel, We laden onze ‘woonkamer’ van de afgelopen weken leeg op een bagage kar van het hotel. Het past allemaal nog maar net, dus we verbazen ons er even over hoe onze bagage is ‘gegroeid’ na 3 weken rondtrekken en outlet-centers. En brengen daarna onze spullen naar de kamer. Daarna gaan we de auto inleveren bij Ronald Reagan airport. Na het inleveren nemen we de metro terug naar het hotel. Op het Metrostation kopen we metropassen daarop staat meteen $ 8 aan tegoed. Het ritje met de metro terug naar het hotel kost $ 2.25. We besluiten in de hotelbar wat te drinken en een hapje te eten. We hebben geen zin meer om de stad nog in te gaan.

Cyclorama slag by Gettysburg

Cyclorama slag bij Gettysburg

Gettysburg

Enola Gay

Blackbird

Overnachting: Capitol Skyline Hotel, Washington DC
Vandaag gereden: 175 mijl (282 km)
Totaal gereden: 3271 mijl (5264 km)
Het weer vandaag: De ochtend begint met bewolking, lichte regen en 22 graden. De regen stopt echter al snel. Over de dag stijgt de temperatuur naar 29 graden en we hebben af en toe nog wat druppels regen.