East VS en Canada 2017, Dag 16: Niagara Falls – Wilkes Barre

Woensdag 4 oktober 2017,

De route voor vandaag:

Omdat we een lange rijdag voor de boeg hebben loopt de wekker om 7 uur af. We rijden vandaag naar Wilkes Barre. Als we langs alle geplande stops vandaag ook daadwerkelijke rijden dan is dat ongeveer 570 km en 7 uur rijden. Daarbij moeten we ook nog de grens over van Canada naar de VS. De vorige keer (West VS en Canada 2014) dat we de grens over moesten steken van Canada naar de VS duurde dat bijna anderhalf uur in Seattle. Voor de grensovergangen rond Niagara Falls is een handige website waarop je kunt zien hoe druk het is bij de verschillende grensovergangen: http://www.niagarafallsbridges.com/. We zien dat het eigenlijk overal rustig is en besluiten de Peace Bridge te nemen.

Rond half negen hebben we uitgecheckt en rijden we Niagara Falls uit. Iets voor negenen zijn we bij de Peace Bridge en het is er inderdaad rustig. Slechts 1 auto voor ons. Als wij aan de beurt zijn krijgen we een paar korte vragen: wat is onze nationaliteit, waar komen we nu vandaan, hoelang zijn we daar geweest en wanneer verlaten we de VS weer? Of we verder nog iets aan te geven hebben behalve ons bier en snacks? En we krijgen onze paspoorten terug en mogen verder rijden. Voor 9 uur zijn we we de grens over. Dan begint de lange rit naar onze eerste stop: Watkins Glen State Park (https://parks.ny.gov/parks/142/). Onderweg stoppen we nog even bij de Walmart voor wat boodschappen. O.a. 2 grote containers met CheeseBalls voor thuis en om te proberen: Snickers Peanutbutter. Erg lekker blijkt even later.

Watkins Glenn State Park

Watkins Glen State Park staat bekend om zijn enorme kloof die lang geleden is ontstaan en die nu diverse stroomversnellingen en watervallen heeft. We parkeren onze auto bij de upper entrance, betalen 8 dollar voor het parkeren en beginnen onze wandeling door de Gorge Trail.

Deze trail is ongeveer 2 km lang en loopt langs alle watervallen. We lopen deze trail naar beneden en dalen dus het hele pad door de gorge af. Onze bedoeling was om aan het einde van de kloof de shuttlebus terug te nemen naar onze auto. Maar de bus rijdt buiten het seizoen blijkbaar alleen in de weekenden. We lopen dus via een andere trail terug omhoog naar onze auto. De kloof is absoluut de moeite waard om te bezoeken: erg mooi! Heen en terug lopen wij er totaal ongeveer anderhalf uur op.

Taughannock Falls State Park

Eenmaal terug bij de auto schatten we in hoeveel tijd we nog nodig hebben voor de andere stops en wat we allemaal wel of niet gaan bezoeken. We besluiten bijna de hele geplande route voor vandaag te gaan doen. Dan moeten we rond 6 uur alsnog in het hotel kunnen zijn. We stoppen bij Taughannockl Falls State Park (https://parks.ny.gov/parks/62/details.aspx). Hier bezoeken we alleen de uitzichtspunten en lopen we niet de Gorge Trail. Het water in de rivier is behoorlijk laag en er stroomt weinig water over de watervallen. Zonde om daar nog een uur extra voor te gaan lopen.

Newfield Covered Bridge

Daarna rijden we nog langs en over de Newfield Covered Bridge. Hierna stellen we de navigatie in op het hotel wat dan nog een kleine 2 1/2 uur rijden is. Iets voor zessen komen we aan, checken in, ploffen op bed en trekken een biertje open. Weer een geslaagde dag die erop zit. Een stevige rijdag, maar dat wisten we van tevoren. We zijn gaan eten bij Franklin’s. Deze zit vlak bij het hotel. Als we binnenkomen is het best rumoerig aan de bar. We drinken wat Blue Moons en bestellen beide een flatbread. Het lijkt op een soort pizza, erg dik belegd en erg lekker.

Watkins Glen State Park

I96

Overnachting: Best Western Plus, Wilkes Barre
Vandaag gereden: 347 mijl (558 km)
Totaal gereden: 2605 mijl (4192 km)
Het weer vandaag: We starten met een aangename 20 graden in Niagara Falls. Onderweg in de VS loopt de temperatuur op naar 28 graden en is het half bewolkt. In de auto achter het glas is het best warm af. Als we aankomen bij het hotel is het 27 graden.