East VS en Canada 2017, Dag 15: Toronto – Niagara Falls

Dinsdag 3 oktober 2017,

De route voor vandaag:

We gaan vandaag de Niagara Watervallen bezoeken. Het belooft in ieder geval een mooie dag te worden. We hebben om 11 uur een rondvlucht geboekt boven de watervallen en besluiten dus niet in het hotel te ontbijten maar onderweg wat te eten. Het is zonder files bijna anderhalf uur rijden en we moeten immers de stad nog uit zien te komen in de ochtendspits. Dus rond half negen zitten we in de auto. De spits valt enigszins mee. We hebben wel wat kilometers langzaam rijdend verkeer maar het blijft wel allemaal doorrijden.

Nadat we de files eenmaal achter ons hebben gelaten gaan we nog even tanken en kijken of we iets voor het ontbijt kunnen kopen. De eerste pomp waar we tanken heeft echter een ontzettend klein winkeltje, dus helaas geen ontbijt. We rijden dus naar de volgende pomp waar we alleen stoppen voor wat sandwiches. Als we weer op zeg zijn en beginnen aan ons ontbijt komen we beiden snel tot de conclusie dat sandwiches in Canada bij de benzinepomp eigenlijk geen optie zijn. In de VS weten we meestal best goede sandwiches te scoren, maar de Canadezen hebben nog niet helemaal door hoe dat werkt.

Als we rond half 11 net ons ‘ontbijt’ op hebben krijgen we een telefoontje van de maatschappij (http://niagarafallsairtours.com/) waar we onze rondvlucht geboekt hebben: we hoeven ons niet te haasten, de vlucht is uitgesteld van 11 uur naar half 12. Omdat het verkeer onderweg echter behoorlijk meezit zijn we er ondertussen al bijna. We zijn al bij de afslag naar het vliegveld. Dan zien we ineens een outletcenter. Als we dan toch nog even moeten wachten dan kunnen we net zo goed het outletcenter even bezoeken. We beginnen in de NorthFace winkel. Niet om iets te kopen maar om de prijzen te vergelijken met die van de VS. Valt dat even tegen! In de VS hebben we nog jassen gekocht tegen outletprijzen. Hier is alles zeker net zo duur als de prijzen in Nederland. We lopen daarna nog een rondje langs de verschillende winkels en rijden dan naar de luchthaven.

Cesna 180 van Niagara Falls AirTours

Daar is het even zoeken voor de  juiste hangar weten te vinden. Eenmaal de juiste hangar gevonden blijkt onze vlucht nog iets meer vertraagd te zijn. Waarschijnlijk kon de eigenaar een hele bus met toeristen rondvluchten aanbieden en zijn wij gewoon doorgeschoven naar een later tijdstip. Voordeel is wel dat we maar met z’n tweeën de rondvlucht mogen maken. We hebben trouwens voor een rondvlucht gekozen met een vliegtuigje en niet voor een helikoptervlucht. De helikoptervluchten duren maar 12 minuten (inclusief stijgen en landen) en zijn steeds met 6 passagiers.

Aan boord van de Cesna 180

Grote kans dat een van ons tweeën of beiden in het midden zouden zitten. De rondvlucht met een vliegtuigje is slechts 10 CAD p.p duurder, is met maximaal 4 passagiers en duurt ongeveer een half uur. Tegen kwart voor 12 mogen we dan eindelijk ‘boarden’ in de Cesna 180 en krijgen een korte instructie over het openen van de deuren en het gebruikt van de headset. Na een korte rit over de taxibaan stijgen we op en vliegen richting de watervallen.

Niagara Falls

We vliegen uiteindelijk 3 keer langs/over de Niagara watervallen en krijgen daarna nog wat van de omgeving te zien. Onze piloot Chris verteld regelmatig wat we allemaal zien onderweg.

Na een mooie rondvlucht en veilige landing bedanken we Chris voor deze geweldige ervaring en rijden we naar Mississauga Point Lighthouse (http://pc.gc.ca/en/lhn-nhs/on/fortgeorge/decouvrir-discover/mississaugapoint) om foto’s te maken van Niagara Lake. We rijden na deze stop verder naar het hotel langs de rivier Niagara, die vanuit het Niagara Meer de beide watervallen voedt.

Sheraton on the Falls

We maken nog enkele stops onderweg voor we arriveren bij het hotel. Omdat het druk is moeten we even wachten in de rij voor we kunnen inchecken (wat overigens best lang duurt). Dan mogen we ineens naar de balie voor preferred members omdat daar niemand staat te wachten. Staan we net aan de balie komt er plots een ‘preferred member’ aanlopen en mogen wij weer terug in de rij om opnieuw te gaan staan wachten. Niet erg netjes dus. We waren immers al naar voren geroepen…

Als we dan toch aan de beurt zijn krijgen we de standaard vraag in dit hotel of we echt geen upgrade willen naar een kamer met uitzicht op de watervallen. We verblijven in het Sheraton on the Falls en mensen die deze optie niet geboekt hebben krijgen standaard deze vraag bij het inchecken zolang er nog duurdere kamers beschikbaar zijn. We bedanken vriendelijk voor de aangeboden optie. En krijgen dan te horen dat we toch een upgrade krijgen van 2 queen bedden naar 2 king bedden. Welliswaar geen uitzicht over de watervallen, maar toch… We beschouwen het maar als een goedmakertje voor het ‘incident’ bij de preferred member balie.

American Falls

We zetten de auto in de parkeergarage een stukje verderop en lopen naar de watervallen. Over de boulevard lopen we naar de Hornblower Cruises waar we twee kaartjes kopen. We mogen meteen met de lift naar beneden mogen doorlopen naar de boot. Onderweg krijgen we nog een modieuze rode plastic poncho uitgereikt en we kunnen nagenoeg meteen de boot oplopen. Maar omdat deze op het bovendek al aardig vol staat treuzelen we even in de hoop dat we bij een volgende boot vooraan staan en plaatsen kunnen uitzoeken. Maar een wat minder vriendelijke medewerker maant ons door te lopen. En dus gaan we op het onderdek staan. Achteraf blijkt dat dit helemaal niet zo’n verkeerde ‘verplichte’ keuze is. Op het bovendek kun je namelijk helemaal niet schuilen en wordt je dus echt kletsnat van de nevel die van de watervallen afkomt.

De boot vertrekt en we varen eerst naar de American Falls, de kleinere van de twee. Daar worden we al behoorlijk nat en we zijn eigenlijk blij dat we op het onderdek terecht zijn gekomen. Als het echt te erg wordt met de nevel van de watervallen kunnen we naar binnen om te schuilen. Daarna vaart de boot door naar de grotere Horsehoe Falls. Wie hier buiten blijft staan wordt zo mogelijk nog natter van het water wat over de rand naar beneden komt. Daarna vaart de boot langs de American Falls weer terug naar de aanlegsteiger.

Na dit avontuur lopen we in het heerlijk zonnetje over de boulevard verder naar het einde van de boulevard naar de Horseshoe Falls. Dankzij het zonnetje en de temperatuur van 24 graden kunnen we mooi weer opdrogen. Onderweg maken we nog de nodige foto’s voor we besluiten om terug te gaan richting hotel en een biertje te gaan drinken. Al met al een behoorlijk geslaagde dag. Een geweldige rondvlucht boven de watervallen en een mooie boottrip er naar toe.

Horseshoe Falls

Linksboven American Falls en in het midden Horseshoe Falls

Overnachting: Sheraton on the Falls, Niagara Falls
Vandaag gereden: 166 km (103 mijl)
Totaal gereden: 3634 km (2258 mijl)
Het weer vandaag: Strakblauwe lucht en een heerlijke 24 graden.