East VS en Canada 2017, Dag 10: Quebec

Donderdag 28 september 2017,

De route voor vandaag:

De onweersbuien van gisteren zijn vandaag gelukkig weg al is het vandaag wel een stuk frisser met maar 13 graden. Na een ontbijtje in het hotel stappen we in de wagen en rijden we naar Jacques Cartier National Parc (https://www.sepaq.com/pq/jac/index.dot). Dit park ligt op nog geen uur rijden vanaf Quebec en ligt ten noorden van Quebec. Voor we de stad uitrijden stoppen we eerst nog even bij de Walmart. We hebben immers geen verse spullen meer voor de lunch. Die hebben we gisteren net voor de grens nog allemaal opgemaakt vanwege de verwachte strenge controles.

Jacques Cartier National Parc

Daarna tanken we nog even de auto af en met een verse kop gloeiend hete koffie rijden we de stad uit. Onderweg naar het park zakt de temperatuur nog iets verder naar slechts 10 graden. Maar gelukkig is het droog en de verwachtingen zijn ook dat het zo blijft. Aangekomen bij het park zijn er een paar auto’s voor ons en als wij aan de beurt zijn betalen we de entree. Dit park is niet gratis te bezoeken met de pas die dit jaar wordt uitgegeven vanwege het 150 jarig bestaan. Maar met de gunstige koers van de Canadese dollar t.o.v. de Euro stelt de entreeprijs niet zoveel voor.

Eenmaal in het park besluiten we eerst helemaal naar het einde van het park te rijden en via de diverse uitzichtpunten langzaam terug te rijden naar de uitgang. Het park heeft eigenlijk maar 1 (half)verharde hoofdweg. Onderweg ligt de weg behoorlijk vol met bladeren. De herfst is hier echt in volle gang. Maar niet erg hoor! Daar komen we tenslotte voor en we genieten van de herfstkleuren. Na een aantal stops bij verschillende uitzichtpunten parkeren we de auto en gaan we de trail Le Perdreau lopen. Volgens de beschrijving is de trail slechts 5 km maar heb je er toch bijna 2 uur voor nodig.

Trail Le Perdreau

De trail begint de eerste 900 meter met een behoorlijke klim en eigenlijk blijf je de hele verdere trail wel stijgen en dalen, al heb je het ergste stuk dan wel gehad. Eenmaal aangekomen bij het meer krijgen we een mooi uitzicht. Het meer zelf ligt droog en de bodem is bedekt met hoog gras. Dit meer ligt alleen in het voorjaar vol met water. Via een andere route lopen we terug. En de route wordt nog wel wat nog uitdagender. Het blijft maar klimmen en dalen en het pad wordt smaller en moeilijker te volgen. Maar bijna 2 uur na vertrek zijn we toch weer veilig terug bij de auto. Ondertussen is het bijna drie uur en we lunchen eerst maar even.

Le Château Frontenac

We besluiten om terug te rijden naar Quebec en nog even een rondje door de stad te lopen nu het droog is. Iets na vieren zijn we weer bij het hotel en geven we de autosleutels bij de receptie af. Omdat zelf parkeren in Quebec erg duur is laten we de auto door het hotelpersoneel parkeren voor 19 CAD per dag. We lopen nog een uurtje door het centrum voor we teruggaan naar het hotel om te genieten van een biertje en een warm bad. Vanavond gaan we weer eten bij hetzelfde tentje als gisteren.

Jacques Cartier National Parc

Queen Mary 2

Quebec

Hotel Chateau Laurier

Overnachting: Hotel Chateau Laurier, Quebec
Vandaag gereden: 148 km (92 mijl)
Totaal gereden: 2187 km (1359 mijl)
Het weer vandaag: De dag begint droog en bewolkt met een frisse 13 graden. Naarmate we naar het noorden rijden breekt de zon wat vaker door maar de temperatuur zakt naar 10 graden. Eenmaal terug in Quebec is het half bewolkt en ongeveer 18 graden.