East VS en Canada 2017, Dag 1: Amsterdam – Reykjavik – Boston

Dinsdag 19 september 2017,

De route voor vandaag:

Omdat het ons vorig jaar erg goed is bevallen overnachten we nu ook weer de avond voor vertrek op Schiphol. Je vertrekt toch net wat relaxter als je geen zorgen hoeft te maken over files e.d. Thuis hebben we samen met onze buren nog friet gegeten. De laatste keer want als wij terug zijn van vakantie dan zijn zij vertrokken, ze gaan verhuizen. Toch een vreemde gedachte… Na het avondeten laden we op ons gemak de koffers in de auto, zetten de schemerlampen op de tijdschakelaars en rijden we naar het NH Schiphol Amsterdam. Bianca heeft voor ons een mooie overnachting geregeld.

Iets voor negenen komen we aan bij het NH, checken in en brengen de koffers naar de kamers. Daarna gaan we de bar opzoeken. In eerste instantie belanden we in de bar/restaurant die zich in de lobby bevindt. Maar al snel komen we erachter dat om de hoek de echte bar zit verstopt. Daar is het een stuk gezelliger en wordt er goede muziek gedraaid. Veel hits uit de 80’s en 90’s komen voorbij. We hebben dus de hele avond heerlijk zitten pub-quizzen met z’n tweeën.

De volgende ochtend loopt onze wekker rond 8 uur af. En om een uur of 9 schuiven we aan bij het ontbijt. Vervolgens nemen we om kwart over 10 de shuttle naar Schiphol. In de vertrekhal aangekomen zijn we zelfs zo vroeg dat we nog niet eens de bagage af kunnen geven. Er is nog geen grondpersoneel om ons in te checken dus we moeten nog even wachten. We staan dus keurig in de rij  te wachten tot de welbekende ‘Efteling-slingers’ opengaan maar daar worden we al snel weggestuurd omdat we een of andere ‘belangrijke’ doorgang blokkeren. Een stukje verderop in de hal mogen we wel wachten. Maar als de rij daar vervolgens ook te lang dreigt te worden dan gooit men toch vast de wachtrij open en mogen we daar wachten.

Als het grondpersoneel ook gearriveerd is en aan het werk gaat krijgen we te horen dat onze vlucht ongeveer een uur vertraging heeft vanwege de mist deze ochtend op Schiphol. Nu hebben we op IJsland wel 1 uur en 50 minuten om over te stappen, dus dat zouden we moeten kunnen halen. Maar echt veel marge blijft er zo niet over. We willen immers niet onze aansluiting naar Boston missen op IJsland. Maar uiteindelijk is er toch niets aan te doen dan afwachten en er maar het beste ervan hopen. De security-check verloopt redelijk vlug en soepel. Alleen de rugzak van Marco wordt extra gecontroleerd. En dat terwijl uit voorzorg het fototoestel, filmcamera en laptop apart liggen. Blijkt het uiteindelijk om de autosleutels te gaan die er in zitten. Dus die de volgende keer ook los in de bak. Op de monitoren na de security-check staat dat we maar een half uur vertraging hebben. Laten we hopen dat die het beter weten. Dat is voor onze overstaptijd immers een stuk gunstiger.

Na de security-check gaan we boven wat drinken en eten. Daar is het ontzettend druk. Lange rijen voor de counters en iedereen is druk op zoek naar een vrij tafeltje. Gelukkig hebben wij er vrij snel eentje te pakken. Het is maar goed dat onze vlucht vertraging heeft want even een paar hamburgers halen bij de Burger King duurt dan toch weer ruim een half uur. Er staan behoorlijk wat mensen voor ons met vouchers die ze hebben gekregen vanwege de vertragingen door de mist en dat veroorzaakt weer veel extra werk bij het afrekenen. Als we wat hebben gegeten lopen we naar de gate. Bij de gate aangekomen is deze nog niet eens open. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten tot de gate toch opengaat. Daar zien we ons toestel nog aankomen over de taxibaan. Het wordt dus echt nog spannend of we de geplande uitgestelde vertrektijd wel gaan halen.

Uiteindelijk 1 uur en 20 minuten later dan gepland vertrekken we dan toch naar IJsland. Dat zou betekenen dat we nog maar 30 minuten overhebben op IJsland. Gelukkig weet de piloot onderweg nog wat tijd goed te maken en landen we met nog 50 minuten voor onze overstap op Reykjavik. Daar kunnen we gelukkig snel het toestel uit. Bij de paspoortcontrole aangekomen is het ontzettend druk. Maar links zien we dat bij de APC (Automated Passport Control) het een stuk rustiger is en gelukkig hebben we nieuwe paspoorten. Als we bij de gate aankomen is men gelukkig nog niet begonnen met boarden. Dus wij hebben onze aansluiting naar Boston in ieder geval gehaald. Nu maar hopen dat onze koffers de aansluiting ook weten te halen. Als we dan aan boord mogen blijken we met hetzelfde toestel te vliegen als waar we mee zijn geland. Alleen zitten we nu op rij 20, heerlijk ruim bij de nooduitgang.

De vlucht naar Boston verloopt goed, zelfs de voorspelde turbulentie in de omgeving van Boston blijft uit. Keurig op tijd landen we dan ook op Bosten. En daarna gaat ook alles gesmeerd. We zijn nog nooit zo snel door de immigratie gegaan en gelukkig liggen onze koffers ook al meteen op de band. Met een kleine 3 kwartier staan we dus buiten te wachten op onze transfer (https://www.gobostonshuttle.com/) naar het hotel. Ook die laat maar een klein kwartiertje op zich wachten. Dus tegen achten zijn we in het hotel. Nadat we ingecheckt hebben in het hotel zoeken we nog een bar op in de buurt. Even nog genieten van een heerlijke Goose en een bord Nacho’s. De eerste dag zit erop. Hopen dat we vannacht een beetje door kunnen slapen en meteen in het ritme kunnen komen.

Overnachting: The Midtown Hotel, Boston
Vandaag gereden: 0 mijl (0 km)
Totaal gereden: 0 mijl (0 km)