West VS en Canada 2014, Dag 9: Missoula – Kalispell

14 september 2014,

Onderweg naar Garnet Ghost Town

Vandaag is onze laatste volle dag in Amerika. Morgen gaan we de grens over naar Canada. De dag begint zoals al bijna gebruikelijk met weer een complementary breakfast in het hotel. Wat wederom weer niet tegenvalt. Ze beginnen het te leren die Amerikanen ;-). Daarna gooien we bij de lokale pomp de auto vol en vullen de biervoorraad weer aan. Die kerel aan pomp zal wel vreemd gekeken hebben naar onze sandwiches to-go samen met een 18-pack Budweiser.

De eerste stop vandaag is weer een Ghost Town: Garnet Ghost Town. Gelukkig zijn we op de weg er naar toe nu zo helder om dit keer niet blind op onze Tomtom te vertrouwen. Want die wilde ons weer en of ander off-road geitenpad op sturen. Dit keer volgen we gewoon heel eigenwijs de bordjes. En bijna meteen word onze ‘eigenwijsheid’ ook nog eens beloond met het nodige wild. Eerst zien we een aantal semi-wilde koeien en stieren midden op de weg. Daarna een echt wild eekhoorntje 😉 en als toetje krijgen we ook nog een kudde herten te zien die zich net langs de rand van de weg verschuilen. Yes!

Als we in Garnet Ghost Town aankomen blijkt dat we ook een van eerste bezoekers die dag zijn. Dat verklaart dus ook waarom er op weg omhoog nog zoveel wild te zien is. We lopen een rondje langs de diverse gebouwen en stappen weer in de auto voor een ritje van 3 uur op weg naar Glacier National Park. Dit park bezoeken we morgen ook en ligt nu iets verder doorrijden dan ons hotel. Maar we doen nu aan de zuidzijde vast een paar trails, zodat we morgen meteen het park door kunnen steken richting Canada. De pas naar Canada kan namelijk behoorlijk druk zijn onderweg en de grensovergang aan de andere zijde sluit al om 5 uur. Dus voor die tijd moeten we de grens met Canada gepasseerd zijn.

Onderweg naar Garnet Ghost Town

Op weg naar het park passeren we nog de nodige waarschuwingsborden voor herten en overstekend wild. We zitten samen nog te grappen in de auto dat we die in Nederland ook aan de lopende band zien op de Veluwe. En dat er in Nederland waarschijnlijk meer borden zijn dan herten en prompt moeten we vol op de rem omdat er een paar herten doodleuk de weg oversteken. Helaas gaat alles te snel om op de foto vast te leggen. Maar we hebben ze wel op film. En zo moeten we nog een paar keer flink remmen op dat stuk of zien we in de berm herten staan. Gaaf! 🙂

Garnet Ghost Town

De waarschuwingen voor beren worden ook steeds frequenter: Zou het vandaag dan toch gaan lukken? We gaan eerst maar eens het visitor center bezoeken waar de Park Ranger ons weet te vertellen dat op eigenlijk alle trails de laatste dagen veel beren worden gespot. Die zijn zich nu maximaal aan het voorbereiden op hun komende winterslaap en dus op zoek naar voedsel. Ook worden er soms Poema’s gespot. Zelfs in de buurt van het visitor center…

Op de trail die we gaan lopen maken we vandaag dan ook voor het eerst dankbaar gebruikt van onze in Nederland al aangeschafte berenbellen. En nee, die zijn niet bedoeld om beren te lokken, maar juist om ze te waarschuwen dat wij er aan komen. Een tijdig gewaarschuwde beer zal de confrontatie willen vermijden en zich uit de voeten maken. Als een beer onverwacht verrast wordt kan deze ervoor kiezen om aan te vallen als deze zich in het nauw gedreven voelt. Wij willen best beren spotten, maar dan wel veilig op een veilige afstand of vanuit de auto.

Over de berenbellen lopen trouwens hele discussies of deze nu wel of niet werken. Dat weet je natuurlijk nooit zolang je niet een beer tegenkomt. Maar wij zijn op deze trail in ieder geval geen beren tegengekomen en het gebruik van de bellen geeft ons in ieder geval een veiliger gevoel. Dus gaan wij er maar vanuit dat ze vandaag gewerkt hebben. 😉 Helaas spotten we tijdens de rit terug naar het hotel weer geen beer. Maar hopelijk gaat dat niet lang meer duren! We worden immers steeds vaker gewaarschuwd voor beren dus vroeg of laat…

Gereden afstand vandaag: 253 mijl.