West VS en Canada 2014, Dag 8: West Yellowstone – Missoula

13 september 2014,

Amsterdam

Ook deze ochtend is de auto weer bevroren. De weer-app weet ons te vertellen dat het vannacht rond -7 is geweest. Gelukkig lagen wij toen lekker warm onder de dekens. Als eerste ritueel van de dag gaan op naar de ontbijtzaal. Hier treffen we tot nu toe het meest uitgebreide ontbijtbuffet van deze vakantie aan. Daarna voorzien we de auto ook maar van zijn dagelijkse ontbijtje bij de pomp en dan vertrekken we naar Amsterdam. Jawel! We zijn vandaag heel even weer bijna thuis! Het plaatsje Amsterdam, in Montana, stelt echter niet zo heel veel voor. Een gehucht met iets van 3 straten en 10 huizen. Maar we zijn er toch maar mooi geweest! En het ligt voor ons zo goed als op de route.

Na Amsterdam stopen we in Butte. Deze stop stond niet in de planning, maar we zitten best ruim in de tijd vandaag. Daar brengen we een kort bezoek aan de grootste kopermijn van Amerika, Berkeley Pit. Helaas nu Amerika’s grootste zwaarst vervuilde meer. Toen in 1982 de koperprijzen crashten is besloten om deze grote dagbouwmijn te sluiten en de pompen die het grondwater weg hielden uit te zetten. Door de jaren heen is de put langzaamaan volgelopen met grondwater wat nu nu zwaar vervuild is. Na deze extra stop in Butte rijden we door naar Granite Ghost Town, een verlaten Ghost Town en tevens onze laatste stop van de dag.

Berkley Pit

Gezien onze eerdere ervaringen met de betrouwbaarheid van onze Tomtom en hun kaarten hadden we eigenlijk beter moeten weten. Toch zijn we vandaag weer in de welbekende val van Tomtom gelopen en hebben we niet goed op de borden gelet onderweg. Maar meer op de adviezen van Tomtom. Gevolg is dat we weer een of ander geitenpad voorgeschoteld krijgen op weg naar Granite. Als het echt te gek word draaien we toch maar om. De weg omlaag lijkt echter een stuk steiler dan de weg omhoog. Maar we komen stuiterend toch veilig onderaan de lange afdaling. Daar vinden we snel weer de juiste route (met bordjes). Een volgende keer toch maar beter op de bordjes proberen te letten. 😉

Butte

Na ons bezoek aan Granite rijden we door naar ons hotel waar we rond 4 uur aankomen. Na het inchecken en een pilsje op de kamer zoeken we weer om een lokale bar op voor een drankje en een hapje. Qua totale reisafstand zitten we nu net over de helft. Over twee dagen passeren we de grens met Canada en vanaf nu gaat ons reistempo ook omlaag.

Gereden afstand vandaag: 325 mijl.