West VS en Canada 2014, Dag 14: Jasper

19 september 2014,

Wapiti

Ook vandaag loopt de wekker zoals eigenlijk iedere dag deze vakantie om 7 uur af. Maar we hebben beiden nog geen zin om eruit te gaan dus rond achten komen we pas ons bed uit. We hebben tenslotte vakantie! We genieten van een ontbijtje in het restaurant waar we ook nog een aantal foto’s van gisteren kunnen uploaden omdat het signaal daar in ieder geval sterker is. Niet sneller helaas, maar we hebben in ieder geval verbinding. De voorspellingen voor vandaag zien er beter uit dan gisteren. Nog wel af en toe kans op een bui, maar niet meer  continue regen zoals gisteren. Toen heeft het de hele dag eigenlijk wel geregend. Niet altijd even hard, maar wel de hele dag door.

Het wild vind in ieder geval dat het ook een betere dag moet gaan worden. We zijn het dorp nog niet uit of de eerste Wapiti staan al te poseren in een veldje. Uiteraard weer een grote kudde auto’s eromheen met de bijbehorende toeristen erbij. Wij dus ook. 😉 Vandaag blijven we vooral in de buurt van Jasper. Als eerste staat Jasper National Park op het programma. Op weg naar onze eerste stop, Cavell Lake, worden we ook verrast door een beer met twee jongen vlak langs de weg. We zijn pas net de hoofdweg afgedraaid en komen op een slingerweg de bocht om en er staan twee auto’s langs de kant. En in de berm, nog geen 15 meter bij ons vandaan, een zwarte beer met twee jonge beren. Hoe gaaf! En zo ontzettend dichtbij! De beren zijn overigens absoluut niet onder de indruk van de 3 auto’s met inzittenden en gaan rustig verder met bessen eten. Al kun je wel zien dat moeders ons goed in de gaten houdt. Maar zo ontzettend vet om dit van zo dichtbij mee te mogen maken… 🙂

De rest van de rit naar boven zitten we natuurlijk continue de berm af te speuren. Maar geen enkele andere beer laat zich zien. Dat hoeft ook niet want we hebben het toetje toch al gehad vandaag. 😉 Na een korte trail bij Cavell Lake rijden we verder omhoog naar Cavell Pond en Cavell Glacier waar we ook een trail lopen van 1,6 km: de Path of the Glaciers Trail. Ook een erg mooie maar zeker in het begin pittige route qua stijgen en dalen. Je komt uit bij de voet van de gletsjer aan de rand van het meer dat wordt gevormd door die gletsjer.

Zwarte Beer

De volgende stop is Maligne Canyon. Ook daar lopen we een trail langs de canyon. Vooral de kracht van het water is erg indrukwekkend om mee te maken. Daarna rijden we verder naar Maligne Lake. Op weg daar naar toe stoppen we nog om een trail van 4 km (heen en terug) te lopen naar Beaver Lake. Daar treffen we helaas geen bevers aan. Wel is de trail erg rustig qua wandelaars en hikers onderweg. We komen maar twee keer mensen tegen op de heen- en terugweg. Op de heenweg meenden we beiden gegrom van een beer te horen in de verte. Dus op de weg terug hebben we maar weer dankbaar gebruik gemaakt van onze berenbellen.

Zwarte Beer met 2 cubs

Daarna rijden we nog verder naar Maligne Lake. Daar maken we enkele foto’s en rijden dan terug naar onze lodge. Het plan is om ook nog de Jasper Skytram bezoeken. Maar het weer is erg wisselvallig, dan weer bewolkt, dan weer zonnig. Zo wisselvallig dat we het er niet voor over hebben om met de gondel omhoog te gaan om vervolgens geen of een heel slecht uitzicht te hebben. En gondels zien we ook genoeg van binnen op de wintersport.

Zwarte Beer

In Jasper doen we nog boodschappen. Onder andere bier, want dat is bijna op. Of we even 28 CAD willen neertellen voor een 12-pack bier. Hoezo is Canada duur? Voor het avondeten rijden we weer naar Jasper naar de pub waar we gisteren ook zijn geweest, de Whistlers Inn. Een erg gezellige bar en nog redelijk betaalbaar ook. Op weg naar Jasper staan er weer Wapiti langs de weg. Maar we zijn dit keer niet eens gestopt om te filmen of fotograferen. We hebben er vandaag al verschillende gezien onderweg. Op de weg terug zitten we nog te grappen dat de Wapiti van de heenweg nu waarschijnlijk bij ons voor de deur staan te poseren. En inderdaad nog geen 50 meter van de Lodge staat er eentje langs de weg te grazen. Het licht is nog voldoende en deze buitenkans kunnen we natuurlijk niet laten schieten. Al met al hebben we weer een heerlijke dag achter de rug. Nog maar een weekje te gaan en dan zit het er al weer op…

Morgen gaan we door naar Clearwater waar we ook 2 nachten zullen blijven. De mooiste foto’s hebben we vandaag vast geüpload bij de receptie. De rest volgt morgen hopelijk tijdens het ontbijt.

Gereden afstand vandaag: 180 km.