West VS en Canada 2014, Dag 11: Waterton Lakes – Banff

16 september 2014,

Waterton Lakes

Als we opstaan is het wederom fris buiten maar het belooft wel een heel mooie dag te gaan worden. Uiteindelijk loopt de temperatuur vandaag zelfs op naar 26 graden. Na het ontbijt en aftanken van de auto vertrekken we naar onze eerste stop die vlak bij het hotel ligt. We zijn nog maar net op weg en we worden al getrakteerd op het eerste wild: een paar berggeiten! Weten wij veel dat dit pas het puntje van de ijsberg gaat worden vandaag.

Berggeit

Onze eerste stop is bij de eerste oliebron van Canada. Vandaar uit rijden we door naar Cameron Lake. Het water is rustig en dus we hele mooie plaatjes schieten van de reflectie van de berg in het meer. Vervolgens rijden we door naar de Red Canyon, waar we een trail gaan lopen langs twee zijden van de Canyon. We zitten overigens op dat moment nog steeds in Waterton Lakes National Park.

De 1e oliebron van Canada

Op weg naar de Red Canyon zit een behoorlijk vervelende bus voor ons met toeristen aan boord. Nadat we al een aantal km’s achter de bus hangen zijn we op zoek naar een mogelijkheid om deze eindelijk een keer in te kunnen halen op de toch al smalle wegen door dit park. Wat zijn we achteraf blij dat we die mogelijkheid niet kregen! Ineens gaat de bus voor ons op de rem midden op een recht stuk en zet zijn alarmlichten aan… Wij rijden er voorzichtig omheen en kijken toch wel goed om ons heen. Want die bus stopt namelijk niet voor niets. En ja hoor: er zit een zwarte beer op de helling. En deze blijft wel keurig zitten voor de foto’s! Is het dan toch eindelijk gelukt!

Cameron Lake

En nog geen tweehonderd meter verder zit er nog een op de helling. Echt geweldig om te zien. Na ons bezoek aan Red Canyon rijden we door naar de Buffalo Paddock. En net als we het park uitrijden (op dezelfde plaats als waar wij gisteren onze eerste beer gespot hebben) staan weer auto’s langs de kant. En jawel hoor de beer van gisteren is op dezelfde plaats aan het eten samen met twee jonge beren. En dit keer blijven ze lang genoeg in zicht om te filmen en fotograferen.

Zwarte Beer

Echt gaaf om te zien. De beren zitten wel op een behoorlijke afstand maar dat mag de pret niet drukken. Na onze volgende stop bij Buffalo Paddock rijden we verder naar Banff. Een behoorlijk lange rit zonder stops onderweg. Maar op zich is dat niet zo erg. Onze dag kan toch al niet meer stuk! Om de route toch een beetje te breken rijden we een iets andere route over Highway 40 en The Smith Dorrien Trail. Met name The Smith Dorrien Trail is een onverharde gravel/dirtroad van bijna 60 mijl lang. Man wat hebben wij veel stof gezien en gemaakt onderweg. 😉 Dat is trouwens ook wel te zien aan onze auto…

Overstekend wild onderweg

Onderweg spotten we trouwens nog het nodige wild. Canada laat wat dat betreft meer van zich zien dan Amerika. Soms zit het wild aan de kant van de weg, maar regelmatig staat het ook gewoon midden op de weg. Zo komen we ineens een kudde berggeiten tegen die midden op de weg lopen. Wij remmen braaf af, zetten onze alarmlichten aan en willen langzaam langs de kudde rijden. Ineens komen er van achteren twee motorrijders (echt horken!) die ons met vol geweld inhalen en de kudde opjagen. Stelletje H$#$@$… Hoe moeilijk is het om even rustig aan te doen! Stiekem hopen we dan ook dat een van de geiten plotseling uitwijkt waardoor een van de motorrijders ook moet uitwijken en op de gravel-road ongenadig hard op zijn plaat gaat. Helaas wordt dat plezier ons niet gegund.

Red Canyon

Na een verder stoffige rit komen we goed aan in Banff. Hier hebben we onze eerste ‘rustdag’ deze vakantie. We blijven 2 nachten in hetzelfde hotel en morgen blijven we dan ook in de omgeving van Banff. Overigens hebben we in Banff een gaaf hotel. Het bestaat uit leuke kleine huisjes, een beetje blokhutten stijl, midden in de bossen en we hebben een open haard op de kamer. En ondanks de meer dan aangename temperaturen buiten hebben we binnen nu toch de haard aan. 🙂 Vandaag trouwens geen sports-bar waar we gaan eten (dat was te ver lopen 😉 ) maar we eten wat in de bar van het hotel.

Mama beer met 2 cubs

Wij bestellen samen een charcuterie plank voor 2 personen à 29 Canadese Dollars. Dat was bedoeld als hoofdmaaltijd. Samen met nog een lokaal biertje van 8 Canadese Dollars. Niet echt goedkoop dus. En dan krijg je vervolgens een plankje voor je neus dat voor onze begrippen toch echt wel (op zijn best) een voorafje is voor 1 persoon. Het is absoluut lekker, maar duidelijk een andere portie dan we gewend zijn. En niet alleen voor Amerikaanse begrippen. Ach ja, we waren gewaarschuwd dat Canada aan de prijs zou zijn…