West VS en Canada 2014, Dag 1: Vertrek naar Seattle

6 september 2014,

Om kwart voor 6 loopt onze wekker af. Ondanks dat we gisteren al online ingecheckt hebben is het advies van de KLM om toch wel ruim een uur voor vertrek door de security check en bodyscan te gaan. Daarom dus op tijd uit bed en op weg naar Schiphol op de deze toch al behoorlijk lange dag. Het tijdsverschil in Seattle met Nederland is 9 uur later. Dus we gaan een lange dag tegemoet. Om zo snel mogelijk in het nieuwe ritme te komen willen we proberen om vanavond in Seattle niet al te vroeg aan de slaap toe te geven maar zo laat mogelijk naar bed te gaan. We gaan kijken of we het inderdaad zo lang kunnen vol houden.

We zitten nu in het vliegtuig en zijn nu zo’n 3 kwartier onderweg en kunnen dus mooi het eerste deel van ons verslag vast even bijwerken. Aangekomen op P3 verliep alles heel voorspoedig, we zijn snel door de slagbomen en auto kunnen we vlakbij de ingang parkeren. Daarna rijden we met de shuttlebus naar Schiphol waar de chauffeur ons niet bij de vertrekhal afzet maar bij de aankomsthal. Voor de vertrekhal staat namelijk een behoorlijke file van bussen en taxi’s en dus vraagt de chauffeur of hij de hele bus niet beter bij de aankomst af kan zetten in plaats van in de rij aan te sluiten. Dat lijkt iedereen wel de beste oplossing. Beter een stukje extra lopen dan lijdzaam in de file aansluiten en mogelijk je vlucht misschien zelfs nog missen. De stop bij de aankomsthal komt ons helemaal goed uit want we moeten toch nog naar het GWK om de door ons bestelde dollars op te halen.

Na enig zoeken hebben we het GWK gevonden en lopen we binnendoor naar vertrekhal 2 voor het afgeven van onze bagage. Wat zijn wij blij dat we al eerder ingecheckt hebben! Het is zo ontzettend druk bij het inchecken! Gelukkig zijn  de rijen voor de bagege-drop-off aanzienlijk korter. Onze koffers zijn zo licht (20.2 kg en 20.4 kg) dat we eigenlijk geen nieuwe koffers hadden hoeven te kopen. Maar deze rollen toch wel een stuk fijner dan die oude. 😉 Daarna kunnen we redelijk snel door de douane en hebben we nog even een ontbijtje gescoord (pringels en chocomel).

Bij de gate staat een lange rij voor de security check en de bodyscan. Maar wij hebben geluk en mogen met voorrang door de Privium rij. Vrij snel daarna begint het boarden en even lijkt het erop dat we keurig op tijd vertrekken. Tot het bericht komt dat er bagage van boord moet worden gehaald omdat er iemand niet is komen opdagen. Het duurt ruim 25 minuten voor de bagage is gevonden en ondertussen hebben we natuurlijk ons slot gemist. Dus uiteindelijk vertrekken we toch nog met 3 kwartier vertraging. Waarschijnlijk hebben we onderweg wel rugwind en landen we toch ongeveer rond onze geplande aankomsttijd (11.40u lokale tijd) in Seattle.

Wordt vervolgd….

Morton Harket (A-HA)

Uiteindelijk landen we met maar 10 minuten vertraging op Seattle. Omdat we returning Esta-visitors zijn mogen we samen met de Amerikaanse staatsburgers door de douane. Dat scheelt aansluiten in een behoorlijke lange rij met veel vreemde nationaliteiten en dus automatisch veel oponthoud. Een dik uur nadat we aan de grond staan zitten we dan ook al in onze huurauto en rijden we de garage uit. Onze ‘woonkamer’ voor de komende 3 weken is een dikke Chevrolet Equinox AWD geworden met echt alles erop en eraan (de foto’s volgen later).

EMP-Museum

Op weg naar het hotel is het weer even wennen aan de Amerikaanse manier van rijden. Aangekomen in het hotel kunnen we al meteen op onze kamer terecht. Dus dat is weer een meevaller. Daarna lopen we te voet naar de Space Needle. Maar daar is het zo druk in de wachtrij om naar boven te kunnen dat we dit maar overslaan. Over 3 weken eindigen we onze trip weer in Seattle en hebben we nog een herkansing. We hebben wel nog een bezoek gebracht aan het EMP museum. Vervolgens halen we de auto op en rijden we naar een Wallmart om vast het nodige in te slaan voor onderweg.

Space Needle

Daarna rijden we terug naar het hotel. Daar laten we de auto achter en lopen we naar het HardRock cafe voor onze eerste hamburger. En jawel hoor: tijdens het eten komt dan toch de man met de hamer. Zodra je durft te gaan zitten en rustig aan gaat doen dan slaat toch de vermoeidheid toe. Onze plannen voor de rest van de vanavond laten we nu maar even schieten. Avondopnames maken van de skyline van Seattle doen we over 3 weken wel als we fitter zijn. Nu eerst maar even lekker slapen en morgen weer vroeg op om op tijd de Ferry naar Brainbridge Island te halen.