Alaska 2018, Dag 8: Palmer – Valdez

Woensdag 6 juni 2018,

De route voor vandaag:

Het is half 8 als de wekker afloopt. We hebben beiden heerlijk geslapen op een hele mooie locatie. Maar als we de gordijnen openschuiven zien we dat het nog steeds regent en grauw is. Maar goed… we hebben vandaag een lange rit voor de boeg en hopelijk klaart het weer onderweg op. We gaan ontbijten en kwart over negen zitten we in de auto. Het is buiten maar 7 graden…

Regen op de Glennalen Highway

Bij de benzinepomp vlak bij de B&B maken we nog een korte stop om de auto vol te gooien en dan kan de rit echt beginnen. We rijden Palmer uit en via de Glenallen highway beginnen we onze lange rit naar Valdez. We zijn een kleine 40 mijl onderweg en ineens moeten we op de rem omdat er een Eland oversteekt. Helaas hebben we deze niet op de foto weten vast te leggen, alleen op de film. Onze eerste stop is bij Matanuska Glacier. Het is gelukkig even droog en dus kunnen we snel de auto uit en even wat foto’s maken van deze gletsjers vanaf het uitzichtpunt. We kunnen de gletsjer zelf ook bezoeken alleen kost dat $30 dollar per persoon. Dat we vinden we echt teveel en dus houden we het bij het uitzichtpunt. We rijden verder en willen onderweg nog een paar uitzichtpunten bezoeken. Het probleem is alleen dat het uitzicht er niet meer is. De parkeerplaatsen zijn er wel, alleen zijn er allemaal bomen en stuiken voor het uitzicht gezet en dus zie je van het bedoelde uitzicht niet echt veel meer. Neemt niet weg dat de rit over de Glenallen Highway wel sowieso spectculaire uitzichten over de omgeving biedt. Alleen de viewpoints doen niet echt mee…

Lake Louise

Als we bij de afslag voor Lake Louise komen begint het een beetje op te klaren. Dus we hebben goede hoop dat we Lake Louise droog kunnen bezoeken. Als we net op de weg naar Lake Louise zitten worden we middels borden gewaarschuwd voor slecht wegdek. De 17 mijl die we daarna moeten rijden zijn een heuse attractie met hobbels, kuilen, gaten, grote plassen en continue op blijven letten. De waarschuwingsborden hebben in ieder geval niet overdreven… Maar eenmaal aangekomen bij Lake Louise worden we beloond met droog weer, een licht zonnetje en mooie uitzichten over het meer.

We verlaten Lake Louise en rijden over dezelfde slechte weg terug naar de Glenallen Highway. Ook de volgende viewpoints die we bezoeken kampen met hetzelfde probleem: een of andere onverlaat heeft er allemaal bomen en struiken voor weten te zetten… In Copper rijden we naar het startpunt van de Aspen Interpretive Trail. Dit is een korte trail, goed om even de benen te strekken maar de trail op zich is weinig spectaculair. Het goede is echter dat de regen ondertussen helemaal is opgehouden en dat het zonnetje steeds meer begint door te komen.

Alyeskan Pipeline

Op het einde van de Glenallen Highway slaan we af naar rechts richting Valdez. We stoppen onderweg nog bij een viewpoint op de Alyeskan Pipeline. De eerste keer dat we deze zien tijdens onze reis, maar die gaan we de komende tijd nog wel vaker tegenkomen onderweg. De pijplijn is 800 mijl lang en wordt gebruikt om olie te transporteren van de olievelden naar Valdez waar de tankers gevuld worden. We rijden verder richting Valdez en het weer wordt steeds beter. We zien zelfs heel even 20 graden op het display in de auto verschijnen. We stoppen even bij Willow Lake en Tsaina River en dan rijden we over de pas naar Valdez.

De pas naar Valdez

We beginnen langzaam aan te klimmen en voor we het weten zitten we midden tussen de sneeuw terwijl we over de pas rijden die naar Valdez gaat. We stoppen nog even bij de ‘Old railroad tunnel’. Deze tunnel is met de hand aangelegd voor de spoorlijn die er uiteindelijk nooit is gekomen. Omdat we redelijk op tijd zijn rijden we nog even langs Dayville Road. Hier ligt de Solomon Gulch Hatchery waar ze zalm kweken. En in de avonduren heb je hier grote kans beren en zeearenden tegen te komen. We zien in de verte wel een zeearend vliegen maar meer wild spotten we er niet. Het is eigenlijk ook nog te vroeg. Morgen gaan we op een beter tijdstip terug naar deze plek. We rijden naar het hotel en checken in. Een lange rijdag zit erop die regenachtig begon maar gelukkig met heel mooi weer weet te eindigen.

Overnachting: Best Western Harbor Inn, Valdez
Vandaag gereden: 307 mijl (494 km)
Totaal gereden: 1050 mijl (1690 km)
Het weer vandaag: Als we vertrekken is het 7 graden, het regent of miezert de hele tijd. Pas tegen het middaguur begint het langzaam aan droog te worden en klaart het op. Uiteindelijk zien we het toch nog even 20 graden worden. Aangekomen in Valdez schijnt het zonnetje en is het nog ruim 15 graden.