Alaska 2018, Dag 7: Kenai – Palmer

Dinsdag 5 juni 2018,

De route voor vandaag:

Kelly Lake

Omdat we vandaag een aardig stuk moeten rijden staat de wekker op half 8 zodat we op tijd kunnen vertrekken. Rond 9 uur zitten we dan ook in de auto op weg naar de eerste stop deze dag Peterson en Kelly Lake. Bij beiden stoppen we even en maken we wat foto’s van het water met de besneeuwde bergen op de achtergrond. Na deze korte stops rijden we verder naar het startpunt van de Russian River Falls Trail. Deze trail is 2,3 mijl (3,7 km) lang en het pad loopt geleidelijk omhoog naar de Russian River Falls. Omdat het nog vroeg is in het seizoen zien we helaas geen zalmen die tegen de stroming in tegen de watervallen omhoog springen. Maar de watervallen op zich zijn al zeker de moeite waard om naar toe te lopen. Heen en terug zijn we zo’n twee uurtje onderweg.

Parked by the lake

Onze volgende stop ligt een heel eind verder en is het Williwaw Fish Viewing Platform. De bedoeling is dat we hier een trail gaan lopen maar vlak voor we er zijn begint het te regenen. En het regent hard genoeg om behoorlijk nat te worden. Dus besluiten we deze over te slaan. Onze volgende stop is het Begich Boggs Visitor Center. Hier willen we de Byron Glacier Trail gaan lopen maar het regent nog steeds te hard om naar deze gletsjers te wandelen. Omdat het nog ongeveer 60 mijl naar het uitzichtpunt over Anchorage is besluiten we door te rijden in de hoop dat we de regen weten af te schudden. En inderdaad als we bij Anchorage in de buurt komen klaart het op en is het weer droog.

Pioneer Falls

Via een onverhard gravelpad komen we aan bij het uitzichtpunt over Anchorage. Alleen is Anchorage daar nauwelijks te zien door de bomen die voor het uitzicht staan. Omdat de weg nog verder omhoog gaat besluiten we die nog even te volgen in de hoop wel een beter uitzicht te krijgen. En gelukkig blijkt maar weer dat de aanhouder wint. Een stukje verder op de weg omhoog is er wel onbeperkt uitzicht over de Anchorage. Na de nodige foto’s en film rijden we verder naar Thunderbird Falls. Hier willen we een trail gaan lopen van 2,9 kilometer naar de watervallen. Maar helaas een aantal mijl voor we er zijn begint het weer te regenen. Het zit ons vandaag niet mee qua weer. Al mogen we zeker nog niet mopperen met de mooie dagen die we al gehad hebben. We slaan deze dus helaas ook over en rijden verder naar Pioneer falls. De hele weg regent het maar als we aankomen dan is het heel even droog en het is slechts 100 meter lopen naar de watervallen. Dus we maken dankbaar gebruik van.

Alaska Garden B&B

Maar al snel begint het weer te regenen. We besluiten door te rijden naar onze B&B voor vanavond aangezien het toch blijft regenen en ondertussen ook al 5 uur is. We checken in en krijgen ons huisje toegewezen. Werkelijk een schitterende locatie. We rijden voor het avondeten naar het Palmet City Alehouse. Daar genieten we wat van lokale biertjes en eten we wat. Een lange maar (ondanks de regen) geslaagde dag zit er weer op. Morgen staat nog een lange rijdag op de planning naar Valdez.

Overnachting: Alaska Garden B&B, Palmer
Vandaag gereden: 241 mijl (388 km)
Totaal gereden: 743 mijl (1196 km)
Het weer vandaag: Als we vertrekken is het helder, schijnt de zon en is het ongeveer 10 graden. Halverwege de ochtend stijgt de temperatuur naar zo’n 16 graden. Rond het middaguur krijgen we echter regen en daalt de temperatuur weer naar rond de 10 graden. In Anchorage halen we dan zelfs weer even de 20 graden. Het gaat dus alle kanten op deze dag.