Alaska 2018, Dag 6: Homer – Kenai

Maandag 4 juni 2018,

De route voor vandaag:

De wekker staat om half 8, we moeten immers om half 11 ons melden bij Natron Air voor onze bear watching vlucht. Iets vroeger de wekker zetten en dan hoeven we ons ook niet zo verschrikkelijk te haasten. Nog voor het ontbijt laden we de koffers in de auto en kwart voor negen (na het ontbijt) vertrekken we. We zijn pas amper Homer uit of langs de weg zien we in de bosrand een Eland lopen. Het is echter net in een bocht van de highway dus een onmogelijke plek om veilig te kunnen stoppen om foto’s te kunnen maken. Een stuk verderop staat er zelfs een Eland zowat op de highway. Ook hier is niet veilig om te stoppen en dus ook hier helaas geen foto’s van.

Karibou

Na ongeveer anderhalf uur rijden komen we aan bij de afslag naar de luchthaven van Soldotna en daar zien we langs een parallel weg een Karibou staan. We zijn nog ruim op tijd en dus stoppen we hier wel even om deze heer op de foto te zetten. Na de nodige foto’s rijden we verder naar de luchthaven, naar Natron Air. Daar worden we welkom geheten door Janet, een van de eigenaren. Vlak na ons komt het andere stel binnen wat vandaag meegaat op de bear watching flight. Het blijken ‘buren’ te zijn die uit Stuttgart komen. Als Tim (de piloot) ook gearriveerd is en we onze koffie ophebben is het tijd om te vertrekken. We stappen aan boord van de GA-8 AirVan die ons naar de overkant van de baai brengt naar Lake Clark National Park. Aan boord krijgen we een korte veiligheidsinstructie en daarna vertrekken we. We zijn de startbaan nog niet op of we worden getrakteerd op het 1e nummer van de soundtrack van de film TopGun op onze koptelefoons: Danger Zone van Kenny Loggins. Of het gepland was of niet zullen we wel nooit achter komen, maar het paste perfect bij het moment!

Silver Salmon Creek

Onder genot van de gehele soundtrack van Top Gun steken we de baai over en vliegen eerst over de stranden van Silver Salmon Creek op zoek naar beren. Daar zien we echter niets en dus vliegen we door naar Chinitna Bay. Daar zien we al een paar vliegtuigjes aan de grond staan en ook lopen er mensen over het strand en inderdaad daar lopen in het gras en op het strand ook beren. Tim zet het toestel op het strand aan de grond (verbazingwekkend hoe snel het toestel stil staat) en parkeert het toestel wat hoger op het strand zodat er eventueel nog meer toestellen kunnen landen.

Grizzly

We verlaten het toestel en lopen naar het stuk strand en grasland waar we de beren hebben gezien. En ja hoor! Weliswaar nog op een behoorlijke afstand maar we zien onze eerste beren. Eentje wat dichterbij en een heel stuk verderop nog een groepje van drie en nog een groepje van twee. We nemen snel de nodige foto’s en proberen dan onder dekking van het grasland nog wat dichterbij te komen. Dat lukt nog redelijk goed en we weten dichtbijzijnde Grizzly te naderen tot zo’n 80 meter. Dat lijkt een grote afstand nog maar met dergelijke wilde dieren is dat dichtbij genoeg. We maken nog de nodige foto’s en gaan dan kijken of we het andere groepje Grizzly’s ook wat van dichterbij kunnen bekijken. Ook daar maken we de nodige foto’s en dan is het tijd om terug te gaan naar het vliegtuig.

Onze eerste Grizzly heeft zich ondertussen echter verplaatst en terwijl we teruglopen duikt hij ineens op vanuit het grasland. Nog wel op een respectabele afstand maar toch al weer een heel stuk dichterbij dan we net waren. Hij wil naar de waterkant maar een aantal mensen van een van de andere groepen blokkeert zijn doorgang. En dan zien we hoe hij duidelijk maakt dat hij erdoor wil en eraan komt. Zijn oren gaan plat in de nek en hij maakt een korte charge op de groep toeristen. Die snappen de hint niet en dus komt er een tweede korte charge. Dan krijgt hij ruimte en dan wandelt hij op zijn gemak naar de waterkant. Het is duidelijk wie er hier de baas is! Maar wel o zo gaaf om te zien gebeuren en van een veilige afstand mee te maken.

Na dit spektakel lopen we terug naar het vliegtuig en de laatste bocht voor het vliegtuig zit er opeens een beer vlakbij bovenop een rots. Hoe vet! Zo dicht bij zijn we nog niet geweest. Je ziet ook aan zijn houding dat ook hij verrast is door onze plotselinge verschijning en dat maakt hij ook duidelijk door meteen de oren in de nek te leggen. Als we rustig verder lopen veranderd zijn houding en wordt het allemaal weer wat vriendelijker. Maar wel super gaaf!

We klimmen weer aan boord en verlaten het strand. We vliegen terug over het nationale park en onderweg laat Tim ons o.a. nog de twee actieve vulkanen zien. Als we de bergen en de gletsjers verlaten vliegen we over het grasland naar de kust. Daar spotten we nog een aantal Elanden. En aan de kust zien we zeehonden die liggen te zonnen op de kust. Daarna steken we de baai weer over en landen we rond 3 uur weer op de luchthaven van Soldotna. Wat een gave trip! Echt de moeite waard en deze tour is een stuk beter betaalbaar dan de bear watching flights die vanuit Anchorage of Homer vertrekken.

In de auto eten we nog wat en daarna bezoeken we nog wat korte trails en uitzichtpunten. Na nog een shopping trip door de Walmart rijden we naar het hotel waar we inchecken. Dineren doen we bij Louie’s Steak and Seafood, een bar die ongeveer 1 kilometer van het hotel ligt. We raken aan de bar nog in gesprek met een Amerikaan die uit Texas komt maar moeten ons gesprek beëindigen als ons eten komt. We delen samen een halve portie nachos en zelfs dat blijkt teveel te zijn voor ons beiden. we kunnen terugkijken op een ontzettend geslaagde dag!

Overnachting: Quality Inn, Kenai
Vandaag gereden: 90 mijl (145 km)
Totaal gereden: 502 mijl (808 km)
Het weer vandaag: Vandaag was een frisse dag. In Homer toen we vertrokken was het maar 8 graden. Gelukkig wist nog wel regelmatig de zon een beetje door te breken maar veel warmer dan 12 graden is het niet geweest.