Alaska 2018, Dag 3: Seward

Vrijdag 1 juni 2018,

De route voor vandaag:

Vandaag gaan we op een cruise die 6 uur duurt met Major Marine Tours naar Kenai Fjords. De dag begint mooi met een heerlijk zonnetje als we het hotel uitlopen. We gaan eerst op ons gemak ontbijten bij een Bakery die vlak bij het hotel zit. We hoeven ons immers pas om half 11 te melden voor onze cruise welke om half 12 zal vertrekken. Na het ontbijt lopen we op ons gemak terug naar het hotel om onze spullen op te halen. En rond half 11 lopen we naar het gebouw van Kenai Flord tours. Daar komen we er al snel achter dat we bij de verkeerde cruise operator staan. Ze kunnen onze reservering namelijk niet in hun systeem vinden.. Stomme fout… je kunt ook gewoon de beschrijving van je zelf geboekte tour beter lezen van tevoren… 😉

Bultrug net buiten de haven

Na een 2e poging, nu bij de juiste aanbieder, worden we nog een stukje verder gestuurd naar het 360 hotel waar we in moeten checken. Onder het genot van een kopje koffie wachten we nog even in de zon en mogen om 11 uur dan beginnen met boarden. Na een verplicht intro-praatje en korte veiligheidsinstructie varen we de haven uit. We krijgen ook te horen dat we ontzettend boffen met het weer: het is zonnig, de zee is redelijk kalm en er heerst een aangename temperatuur. We zijn echt nog maar net de haven uit en we spotten onze 1e walvis al: een bultrug. Hoe ontzettend gaaf! De bultrug is zich in het redelijk ondiepe water aan het voeden en komt regelmatig boven. We blijven toch wel een kwartiertje liggen dobberen en krijgen meer dan genoeg de kans om deze walvis te fotograferen en filmen. Hierna zetten we koers, de fjord uit, richting de golf van Alaska.

Orka

Net als we de golf van Alaska opvaren krijgen we van een zusterschip te horen dat er een Orka is gespot. En hoewel ze redelijk vaak bultruggen zien onderweg zijn Orka’s toch wel een zeldzaamheid. De kapitein besluit dan ook af te wijken van de geplande route om te gaan kijken of wij de Orka ook nog kunnen vinden. En of deze zich nog wel een keer wil laten zien. We boffen! Eenmaal gevonden komt deze nog regelmatig boven. En met de motoren uit drijven we langzaam dichterbij zodat we nog betere foto’s kunnen maken. Hierna moeten we echt omdraaien en onze route weer oppakken richting de gletsjers. Alleen zijn we ondertussen wel een stuk de Golf van Alaska op gevaren en moeten we ook dat hele stuk terug plus het stuk wat we eigenlijk al moesten varen over de Golf van Alaska. En laat dat nou net het stuk zijn met de meeste golfslag. Dus al snel zijn er toch wel een aantal mensen aan boord die zeeziek worden.

Grijze walvis

Vlak voor we de Northwestern Fjord invaren spotten we zelfs een Grijze Walvis. En alhoewel het buffet voor de lunch al is begonnen adviseert de kapitein ons om het buffet even te laten voor wat het is en vooral van deze unieke ontmoeting te genieten. Deze walvis is bij ons het beste bekend als de traditionele walvis die iedereen herkent en welke ook bijna is uitgestorven dankzij de commerciële walvisvangst. Volgens de bemanning van de boot een unicum dat we deze tegenkomen. Boffen wij even :-). Ook voor deze walvis krijgen we uitgebreid de tijd om deze te bewonderen. Daarna moeten we verder naar de gletsjer. Eenmaal daar aangekomen varen we voorzichtig tussen de brokken ijs dichter naar de gletsjer. Daar worden de motoren uitgezet zodat we kunnen luisteren naar het verschuiven van de gletsjer en de daarmee gepaard gaande knallen en doffe dreunen.

Zeeleeuwen

Vlak bij de gletsjer wordt ook een bruine beer gespot. Deze is echter te ver weg om goed op de foto te krijgen. Op de weg terug naar Seward varen we nog even voorbij een eiland waar de nodige zeeleeuwen liggen te zonnen op de rotsen. Hier blijven we heel even liggen en varen dan snel door. Onze route is dankzij het vele wild dat we hebben gepot behoorlijk omgegooid en we moeten wat tijd goed maken. Vlak voor de haven van Seward stoppen we nog heel even om te kijken of de bultrug van vanmorgen zich nog in de buurt bevindt. En jawel hoor! Hij is er nog. We blijven hier heel even liggen dobberen en varen dan terug de haven in waar we in de haven nog worden getrakteerd op enkele zeeotters die langs de boor zwemmen. We boffen echt vandaag!

Als we in de haven aanleggen beseffen we dat we echt geluk hebben gehad vandaag. Het weer was uitstekend, de zee was redelijk rustig en we hebben ontzettend veel wild mogen zien onderweg. Veel meer dan we hierboven beschreven hebben. Dus echt een Topdag! 👍 Moe maar voldaan gaan we nog een hapje eten in de Seward Brewing Co. Voor de rest laten we de foto’s het verhaal van vandaag vertellen.

Overnachting: The Breeze Inn, Seward
Vandaag gereden: 0 mijl (0 km)
Totaal gereden: 158 mijl (254 km)
Het weer vandaag: Ongeveer 13 á 14 graden en een heerlijk zonnetje. Zeker als de boot stil ligt is het heerlijk weer en vooral genieten.