Alaska 2018, Dag 20 en 21: Anchorage – Reykjavik – Amsterdam

Maandag 18 juni 2018,

De route voor vandaag:

En dan is toch weer echt de laatste dag aangebroken. Een mooie rondrit door overweldigend Alaska zit er weer op. Hoe gaat het Amerikaanse spreekwoord ook al weer? “All good things must come to an end”. Maar we kunnen tevreden terugkijken op een geslaagde trip. We hebben voor Alaska-begrippen echt geluk gehad met het weer en heel veel wild-life mogen zien. We staan rond 8 uur op en gaan eerst de auto inleveren bij Hertz. Omdat we de auto pas om 9 uur hebben opgehaald is er een kans dat we 1 dag minder hoeven te betalen als we deze ook weer voor 9 uur inleveren. Om half negen zijn we bij Hertz en bij het afrekenen blijkt inderdaad dat we 1 dag minder hoeven te betalen. Scheelt toch weer ruim $30.

Hierna gaan we ontbijten bij Sandwich Deck, deze zit vlak bij de verhuurlocatie van Hertz en daar hebben we de 1e dag ook prima gegeten. Na het ontbijt lopen we terug naar het hotel, pakken de laatste spullen en sluiten de koffers. Daarna gaan we in de lobby zitten wachten op de hotelshuttle van 11 uur die ons naar de luchthaven zal brengen. In de lobby wegen we de koffers nog een keer en volgens de weegschaal van het hotel zijn beide ‘iets’ te zwaar. Eentje van net geen 24 kilo en de andere 25,5 kilo. Oeps…. We maken de zwaarste iets lichter door er de zak met opladers en kabels uit te halen en hopen maar dat ze op de luchthaven een beetje soepel zijn. Anders moeten we de kilo’s M&M’s misschien nog ter plekke opeten. 🙂

Om elf uur vertrekken we met de shuttle naar de luchthaven. De chauffeur vraagt of we nog een rendier in Anchorage willen zien. Natuurlijk willen we dat! Wij gaan er vanuit dat er een rendier door de straten van Anchorage wandeld. Niet dus… Deze jongen (of dame) zit gewoon achter een hek bij het park in Anchorage. Na deze korte stop rijdt hij verder naar de luchthaven. Onderweg raken we nog in gesprek met onze mede-passagiers. Aangekomen op de luchthaven is het inchecken net begonnen. We zetten onze koffers op de weegschaal en ons lichte overgewicht wordt zonder opmerking geaccepteerd. 1 koffer is 23,4 kilo en de andere nog 24,3 kilo. Ook de securitycheck gaat soepel en we zitten nu bij de gate te wachten tot we mogen boarden om half 2. Het vliegtuig staat al aan de gate. Dat heeft hier waarschijnlijk de nacht doorgebracht.

Iets later dan aangekondigd begint het boarden. Op tijd beginnen met boarden schijnt echt moeilijk te zijn voor vliegmaatschappijen. Maar toch zit iedereen op tijd in het vliegtuig. Wij zitten op 13 A en B en de stoel langs ons (13 C) is nog vrij als er wordt omgeroepen dat ‘boarding complete’ is. Cindy schuift dus snel een stoel op (met toestemming van de stewardess) en we zitten heerlijk ruim gedurende onze vlucht van 7 uur naar IJsland. Een uur te vroeg landen we op IJsland waar het triest en regenachtig weer is. Ons vliegtuig parkeert niet bij de terminal aan de gate maar op een vrije parkeerplaats. We moeten dus even door de druppels naar de bus die ons naar de terminal brengt. Daar is het redelijk rustig op de terminal. Waarschijnlijk ook omdat wij een van de eerste vluchten zijn zo vroeg op Reykjavik.

Een uur voor geplande vertrektijd zien we dat bij gate C34 het boarden voor de vlucht naar Amsterdam is begonnen. Vreemd, maar voor de zekerheid gaan we maar vast in de rij staan. Dan komen we erachter dat het een vlucht is van WOW-air die vertrekt en niet die van IcelandAir. We gaan dus weer uit de rij en wachten bij de juiste gate (A14) op ons toestel. Uiteindelijk vertrekken we een half uur te laat op IJsland omdat we nog moeten wachten op een aansluitende vlucht. Zodra die passagiers ook aan boord zijn vertrekken we en we landen dan ook een half uur te laat op Amsterdam. Het is even wachten op de bagage en als we die eenmaal hebben mogen we zonder controle langs de douane. Buiten staat de bus van Van der Valk klaar en we zijn dus mooi voor de files weer thuis.

Tot slot nog een paar statistieken:
We hebben onderweg 1778 foto’s gemaakt waarvan er tijdens onze reis ook al weer een aantal zijn weggegooid zodat we thuiskomen met nog 1112 foto’s. Ook daarvan zullen er nog een hoop sneuvelen als ze eenmaal door een kritische selectie gaan. Maar er zullen er meer dan genoeg overblijven. Daarnaast bijna 5 uur aan filmopnames die we gemaakt hebben. Ook daar zal nog het nodige sneuvelen op de montagetafel. Maar toch…

Al met al een ontzettend geslaagde reis! Veel gezien en gedaan, heel veel geluk gehad met het weer in Alaska en nu weer lekker thuis met mooie ervaringen.

Vandaag gereden: 1 mijl (2 km)
Totaal gereden: 2396 mijl (3856 km)
Het weer vandaag: In Anchorage is het 15 graden, licht bewolkt en droog. Op IJsland regent het en is het triestig weer. In Amsterdam is het 21 graden, droog maar bewolkt en de zon probeert door de wolken heen te prikken.