Alaska 2018, Dag 17: Denali

Vrijdag 15 juni 2018,

De route voor vandaag:

Vandaag gaan we weer met de shuttlebus om 7 uur Denali National Park in voor de rit naar Eielson Center. Dus om kwart voor 6 loopt de wekker weer af. We staan op, kleden ons aan en willen een ontbijt gaan halen in het restaurant wat bij onze accommodatie hoort. Als we aan de balie staan te wachten duurt het al even voor iemand on komt vragen wat we willen hebben. We geven onze bestelling door en vervolgens staan we gewoon weer te wachten en gebeurt er niets. Niemand die onze ‘coffee to go’ klaar maakt of onze appelflappen inpakt. We staan nog een paar minuten te wachten en besluiten dan maar om aan te lopen. Schijnbaar is de kassa interessanter dan onze bestelling. Normaal gesproken willen we best even wachten, maar wij hebben een shuttlebus die we moeten halen.

Op weg naar het Wildernis Access Center komen we al weer het nodige wild tegen. Eerst langs de snelweg een eland die in de berm staat te grazen. En vlak voor de afslag naar het Wildernis Access Center een eland met twee kalveren langs de weg. Van beiden hebben we geen beelden. Onze camera’s zitten nog ingepakt in onze rugzakken en we willen op tijd in de rij staan voor de shuttlebus zodat we ook goede plaatsen hebben. Jammer, maar het is niet anders.

Denali N.P.

Klokslag 7 uur mogen we als tweede stel instappen en we zitten weer vooraan in de bus. Dit keer niet achter de bestuurder maar bij de deur. Onze bestuurder van vandaag is Steve. De bus is echter nog niet halfvol en de bank achter de bestuurder blijft leeg en na een aantal minuten besluiten we om beide onze eigen bank dan maar te nemen. Wel zo relaxed op deze rit van bijna 8 uur. Het weer is vandaag een stuk beter dan gisteren en het park ziet er ook meteen weer heel anders uit. Tot aan de eerste stop spotten we helemaal geen wild. Daarna echter wordt dat weer ruimschoots goed gemaakt. Voor de volgende rustpauze spotten we een aantal keer karibou langs de weg.

Grizzly nog erg ver verwijderd van de bus

Maar vlak voor we stoppen voor de tweede rustpauze zien we een grizzly door de rivierbedding lopen. Eerst nog op ruime afstand (zeker 500 meter). Maar langzaam maar zeker komt de beer dichterbij. En terwijl wij foto’s staan te maken op de brug lijkt het erop alsof de beer onder de brug door wil lopen richting de parkeerplaats van de tweede stop. Omdat wij al geruime tijd foto’s hebben kunnen maken rijdt onze chauffeur verder zodat ook andere bussen achter ons de kans krijgen. Als we parkeren bij de rustplek is de beer al onder de brug door en loopt langzaam maar zeker richting de parkeerplaats. We kunnen dan ook heel even de bus uit voor een sanitaire stop en worden dan als snel door de park-rangers verzocht terug te keren naar de bussen. De beer komt te dichtbij voor hun gevoel (hij is binnen de 300 meter veiligheidszone).

Grizzly al een heel stuk dichter bij de bus

Het geeft niets dat we daar geen foto’s meer kunnen maken. De mooiste plaatjes hebben we gelukkig al kunnen schieten. Op de rest van de route naar Eilison Visitor Center spotten we nog verschillende keren karibou en berggeiten langs de weg. Inclusief de kudde die we gisteren ook zagen. Vlak voor Eilison Visitor Center zien we ook Denali Mountain liggen (nog steeds op 46 mijl afstand). En hoewel het een beetje heiig is zien we duidelijk beide toppen.

Karibou

Aangekomen bij Eilison Visitor Center krijgen we een half uur als we met dezelfde bus terug willen. We besluiten dit te doen en aan de ingang van het park nog een trail te lopen. Achteraf blijkt dat een goede beslissing. Op de terugweg zien we niet veel wild meer. Tot we bijna bij het einde zijn, dan staan er twee karibou dicht langs de weg. Aangekomen op het einde pakken we de auto en rijden naar Horse Lake om daar nog een trail te lopen van 3,2 km. Deze trail loopt om Horse Shoe lake heen. Dit meer is gevormd door bevers die door het bouwen van dammen dit meer hebben gecreëerd.

Onze 1e bever

Als we bij het meer aankomen zien we heel even een bever zwemmen, maar voor we goede foto’s of film kunnen maken is deze al weer weg. We besluiten om het meer te lopen om te kijken of we van de andere zijde een beter beeld hebben op de beverdammen. En gelukkig wordt deze keuze beloond. Aangekomen aan de overkant zien we in het riet/gras verscholen een bever. Als deze van ons weg zwemt volgen we de bever en we kunnen op afstand wat foto’s maken en hem filmen. Op zich al gaaf want bevers zijn normaal gesproken heel erg schuw en je krijgt ze bijna nooit te zien.

Bever vol in beeld

We lopen verder langs het meer en op het einde worden we door een paar andere wandelaars gewenkt dat we moeten komen. En inderdaad op nog geen 10 meter afstand zit op de kant een bever te eten. Hoe gaaf! En het wordt nog beter als hij het water ingaat en zowat recht op ons af komt zwemmen. We boffen echt weer vandaag. We genieten nog een hele tijd van het schouwspel en als de bever eenmaal verdwenen is lopen we terug naar de auto. We rijden het park uit en langs de snelweg zien we weer een eland langs de weg staan. Dit keer stoppen we wel voor foto’s. Weer een ontzettend mooie dag achter de rug.

Grizzly naast de bus

Denali Mountain

Bever

Grondeekhoorn

Horseshoe Lake

Eland

Overnachting: McKinley Creekside Cabins, McKinley Village
Vandaag gereden: 31 mijl (50 km)
Totaal gereden: 2018 mijl (3248 km)
Het weer vandaag: De dag begint droog met een mooi zonnetje en 11 graden. Dat weer houden we eigenlijk de hele dag, de temperatuur stijgt naar zo’n 15 graden. Pas op het einde van de dag begint het te betrekken en zelfs te regenen. Maar dan zijn we alweer terug bij onze Cabin.