Alaska 2018, Dag 16: Denali

Donderdag 14 juni 2018,

De route voor vandaag:

Vandaag loopt vroeg de wekker af: om kwart voor 6. We hebben om 7 uur de shuttlebus geboekt naar Eielson Visitor Center in Denali National Park. Wil je het park echt bezoeken dan moet je met een van de shuttlebussen het park in. We kunnen kiezen voor compleet georganiseerde tours maar je kunt ook gebruik maken van de goedkopere shuttlebussen. Officieel wordt je dan niet begeleid door een gids. Maar de chauffeur vertelt genoeg onderweg en stopt ook gewoon als er wild wordt gespot. En dit zijn een soort hop-on hop-off bussen. Je mag dus op het traject dat je geboekt hebt overal uitstappen en weer opstappen. De meesten echter rijden eerst helemaal het park in en stappen dan pas uit om op de terugweg te gaan hiken. Dat is ook ons plan voor vandaag.

De trip naar Eielson Visitor Center en weer terug is ongeveer 66 mijl enkele reis en duurt ongeveer 8 uur heen en terug. Rond half 7 zitten we dan ook in de auto naar ons vertrekpunt, het Wildernis Access Center. Daar parkeren we de auto en gaan we in de rij staan voor onze shuttlebus die iets voor 7 voor komt rijden. Onze chauffeur voor vandaag heet Manuel en spreekt vloeiend Spangels (Engels met een behoorlijk zwaar Spaans accent 😂). We zijn nog niet weg bij het bezoekerscentrum of we zien al het eerste wild. Er staat een eland langs de weg te grazen. Helaas hebben we deze niet scherp op de foto want er zijn voor ons nog meer shuttlebussen vertrokken en die staan natuurlijk dichterbij en voor ons.

Karibou

Maar dat is nog maar een voorproefje van het vele wild dat we deze dag gaan zien: karibou, beren, berggeiten, een eland, een steenarend, eigenlijk teveel om op te noemen. Niet alles even dichtbij of goed te fotograferen maar heel veel ook wel. Daarnaast zijn de uitzichten onderweg van het park zelf ook behoorlijk spectaculair. Zelfs met de bewolking die bijna de hele dag hangt valt er genoeg te zien. De bus stopt onderweg een drietal keer steeds voor 10 minuten op rustplaatsen en brengt ons in ongeveer 3 1/2 uur tijd naar Eielson Visitor Center. Daar stopt de bus voor een langere pauze van 45 minuten. We lopen daar een korte trail (Tundra Trail Spur) en omdat het behoorlijk fris is besluiten we met onze eigen bus weer terug te gaan. Morgen bezoeken we dit park nog een keer en dat is het waarschijnlijk beter weer en blijven we iets langer rond Eielson Visitor Center hangen. Ook op de weg terug valt er weer genoeg te zien. Te veel om eigenlijk te goed te kunnen beschrijven dus we laten vandaag vooral de foto’s vooral het verhaal vertellen.

Overnachting: McKinley Creekside Cabins, McKinley Village
Vandaag zelf gereden: 29 mijl (47 km)
Met de Shuttlebus gereden 132 mijl (212 km)
Totaal zelf gereden: 1987 mijl (3198 km)
Het weer vandaag: Het blijft de hele dag licht bewolkt en grauw, de temperatuur komt uit op ongeveer 15 graden en we hebben heel af en toe een lichte regenbui.