Alaska 2018, Dag 14: Fairbanks

Dinsdag 12 juni 2018,

De route voor vandaag:

Als we gaan ontbijten in de eetzaal van het hotel blijkt dat we de hele eetzaal voor onszelf hebben. Zo ontzettend druk is het… We hebben wel eens meegemaakt dat het hotel ergens een vergeten hoekje heeft vrijgemaakt voor het ontbijt en dat er net 10 mensen kunnen zitten. En dan is natuurlijk alles bezet net als je wilt gaan ontbijten. Hier is het net omgekeerd: ze hebben een joekel van een eetzaal en daar zit je dan met z’n tweeën. 🙂

We blijven vandaag in de ‘omgeving’ van Fairbanks. Omgeving voor Amerikaanse begrippen dan want uiteindelijk zullen we toch ruim 130 mijl rijden vandaag. We stoppen eerst even om weer te tanken en rijden dan naar Gold Dredge 8. Als we aankomen op de parkeerplaats zien we de nodige tourbussen staan. We zijn hier dus in ieder geval niet de enigen. We lopen naar de kassa en kunnen nog mee met de tour van half 11. Als tenminste de creditcard wil werken. Ook hier zijn ze nog aan het opstarten voor het seizoen en dat gaat altijd gepaard met de nodige (technische) probleempjes. Na een drietal pogingen werkt het gelukkig uiteindelijk wel.

De tour begint met een uitgebreide uitleg over de Alyeskan pijplijn die ook hier loopt. Best interessant want we krijgen veel meer informatie over de aanleg en constructie dan we van de informatieborden onderweg af hebben kunnen halen. En deze pijplijn is behoorlijk belangrijk voor de Alaskanen. Immers dankzij deze pijplijn komt er behoorlijk veel geld binnen voor deze staat die eigenlijk erg arm is. Daarna mogen we instappen in een replica van een stoomtrein. Daar worden we welkom geheten door een gitaarspelende en zingende conducteur. En alle Amerikanen maar fanatiek meezingen… Wij nuchtere Hollanders niet dus.

Station bij Gold Dredge 8

Na deze muzikale ontvangst begint onze korte treinrit naar de dredge. Onderweg krijgen we uitleg over hoe de goudwinning ging voor de dredges bestonden. Aangekomen bij de dredge krijgen we uitleg over hoe deze werkt maar laten ze ook zien hoe het ‘goudpannen’ met de hand gaat. Na deze uitleg stopt de trein in het station en krijgen we allemaal een zakje met ‘paydirt’ om zelf te pannen. Wij besluiten om niet mee te doen maar kijken op een afstandje geamuseerd toe hoe hele hordes Amerikanen zich op het goudpannen storten. En eerlijk is eerlijk: er zijn er best een paar Amerikanen die nog aardig wat dollars aan goud bij elkaar weten te verzamelen en hun entreekaartje dus zowat voor niets hebben. We zien ook mensen die zo lomp bezig zijn dat ze het goud zo van hun pan wegspoelen in de bak met water en niet eens doorhebben dat ze goud weggooien.

Gold Dredge 8

We lopen een rondje door de souvenirwinkels die ook hier uiteraard niet kunnen ontbreken en bezoeken de Dredge zelf. Daarna mogen we weer instappen en worden we teruggebracht naar de parkeerplaats. Van hier uit rijden we naar Aurora Ice Museum. Onderweg daar naartoe maken we ons schuldig aan onze eerste ‘roadkill’ in de VS. Op de weg zit een behoorlijk grote vogel die (te) laat besluit om weg te vliegen en door ons geraakt wordt. We konden niet remmen want er zat al de hele tijd een Toyota op onze achterbumper te drukken.

Jonge Eland

Aangekomen bij het IJsmuseum kopen we tickets voor de rondleiding van 3 uur. Omdat we nog wat tijd moeten doden tot 3 uur lopen we daar eerst een stuk van de Monument Creek Trail. Na een korte wandeling van een klein uurtje lopen we nog een rondje over het resort en daar zien we ineens een jonge eland op het veld staan. We kunnen nog net wat foto’s maken want als ineens een kind in de buurt begint te huilen maakt de Eland zich snel uit de voeten.

Dahlia’s in ijs

Dan is het 3 uur en tijd om ons te melden voor de rondleiding door het IJs-museum. Ondanks onze eigen warme jassen moeten we allemaal nog jassen aan die door de organisatie worden verstrekt en dan mogen we naar binnen. Binnen kunnen we de vele IJssculpturen bewonderen. Best knap wat de kunstenaars allemaal weten te maken van IJs. Na een half uurtje gaan we weer naar buiten en de 6 graden die het buiten is voelt nu aan als kleffe warmte. Omdat het nog anderhalf uur rijden is naar Fairbanks houden we het hier voor gezien en rijden we terug naar het hotel.

Overnachting: Bridgewater Hotel, Fairbanks
Vandaag gereden: 131 mijl (211 km)
Totaal gereden: 1787 mijl (2876 km)
Het weer vandaag: Het is droog en ongeveer 8 graden als we het hotel verlaten. Wel is het grauw en bewolkt. In de ochtend doet de zon dappere pogingen om door te breken, maar dat lukt pas echt in de middag. Dan stijgt de temperatuur ook licht. Op de weg terug naar Fairbanks hebben we nog wat regen, maar in Fairbanks aangekomen is het al weer droog.