Alaska 2018, Dag 13: Gakona – Fairbanks

Maandag 11 juni 2018,

Onze geplande route voor vandaag:

We zijn gisteren in slaap gevallen met regen op het dak van onze cabin en we worden wakker met regen op het dak. Het heeft echt de hele nacht geregend. Op zich niet erg want het slaapt best lekker als je de regen hoort tikken op het dak. Alleen het bed was niet al te geweldig, helaas… De matras zakte aardig door en bijna vanzelf rolde je naar het midden van het bed. Naast het druppen op het dak horen we het ook op de kamer ergens druppen. Er zit nog een oude kacheldoorvoer in het plafond en die blijkt te lekken. Gelukkig in een hoek van de kamer waar wij geen spullen hebben staan. We staan op en kleden ons aan en lopen naar het restaurant voor het ontbijt. Daar zien we geen personeel o.i.d. Ze hebben alles klaar gezet voor het ontbijt en het is de bedoeling dat we ons zelf helpen wordt ons verteld door een aantal Canadezen die al aan het ontbijten zijn.

Na het ontbijt laden we de spullen in de auto en rijden (want het regent nog steeds) naar het kantoortje om uit te checken. Het kantoor is echter gesloten en er is ook nergens een brievenbus o.i.d. te bekennen waar we de sleutel kwijt kunnen. Dus rijden we weer terug naar onze cabin om onze sleutel maar in het slot van de cabin te steken en daar achter te laten. En zo beginnen we aan onze lange rit naar Fairbanks. De eerste 80 mijl hebben we eigenlijk constant regen en soms staan er behoorlijke plassen op de weg. Dus het blijft opletten met sturen. Voordeel van die grote plassen is wel dat de auto nu weer bijna schoon is. De sierstrips aan de zijkant zijn weer zichtbaar.

Summit Lake

We stoppen heel even bij Meijers Lake Roadhouse voor foto’s van het meer. Maar in de regen is het maar een grauwe bedoening. De volgende stop bij Dick Lake slaan we over want het regent nog steeds en we moeten een klein stukje onverhard naar het meer rijden en de weg ziet er met al dat water niet heel geweldig uit. Langzaam maar zeker stijgen we en de temperatuur begint te dalen. Als het rond de 0 graden is begint het zelfs te sneeuwen. Eerst nog wat natte sneeuw maar op een zeker moment zelfs serieuze vlokken die blijven liggen. Gelukkig begint in de buurt van Summit Lake de neerslag af te nemen en als we bij Summit Lake zijn is het zelfs droog. Op het meer drijft nog behoorlijk veel ijs . We stoppen dus even voor wat foto’s en vervolgen daarna onze route.

Alyeska pijplijn

Vlak na Summit Lake rijden we langs Rainbow Ridge en Mountain en met de besneeuwde toppen hebben we een geweldig uitzicht. Zeker ook omdat in de verte de zon weer door begint te breken. Ondertussen zien we aan de zijkant van de weg steeds vaker de Alyeska Pijplijn verschijnen. Deze pijplijn is 800 mijl lang en vervoert ruwe olie van de olievelden in het noorden naar de haven in Valdez in het zuiden.

Als we in Delta Junction aankomen lopen we even door het bezoekerscentrum. Op zich niet veel bijzonders, eigenlijk is het meer een souvenirshop dan een bezoekerscentrum. Aan de overkant van de weg zit nog een museum in een oud roadhouse wat gratis te bezoeken is. Omdat we ruim in onze tijd zitten lopen we daar ook even binnen. Binnen komen we in gesprek met de beheerder/eigenaar van het museum en voor we het weten staan we ruim een half uur met elkaar te buurten over Nederland en Alaska.

Moose

We willen ook nog even stoppen bij Big Delta State Historic Park maar we moeten daar $5 per persoon betalen voor een bezoek aan een Roadhouse wat we 10 mijl terug gratis hebben kunnen bezoeken. We besluiten deze dus maar over te slaan en door te rijden naar de woonplaats van de Kerstman: het plaatsje North Pole. Onderweg zien we ineens een camper aan de kant staan en meestal betekent auto’s die aan de kant staan dat er iets gespot is. En inderdaad er lopen Elanden door het dal langs de weg. We kunnen ze wel filmen, maar voor goede foto’s was geen tijd. Ze verdwijnen al snel in de struiken. De volgende bocht in de weg is het echter weer raak. En dit keer kunnen we wel foto’s maken.

Kerstwinkel in North Pole

Na deze mooie ontmoeting rijden we door naar North Pole. Daar lopen we eerste de Beaver Skough Nature Trail in de hoop daar bever te spotten. We zien wel beverburchten maar helaas geen bevers. Het zijn nu eenmaal schuwe beesten. Dan rijden we nog even langs de winkel van de Kerstman: Santa Clause House. Helaas is hij zelf niet aanwezig. Zijn bezoekuren zijn woensdag t/m zondag van 10 tot 3. Maar wat een winkel! We wisten niet dat er zoveel spullen in het kerstthema bestonden. Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat wel met een ‘kerstsmaakje’. We rijden het laatste stukje van deze dag naar Fairbanks en stoppen in Fairbanks nog even bij de Walmart voor wat boodschappen. We zijn daar uiteindelijk ruim een uur aan het winkelen. Niet omdat wij zoveel in onze kar hebben geladen. Maar omdat ‘drie in een rij, kassa erbij’ hier nog niet ingeburgerd is. 😉 Tegen half vijf komen we aan in ons hotel waar we op de kamer neerploffen en genieten van een koud biertje. Weer een mooie dag die erop zit.

Highway 4

Delta Junction

Overnachting: Bridgewater Hotel, Fairbanks
Vandaag gereden: 240 mijl (386 km)
Totaal gereden: 1656 mijl (2665 km)
Het weer vandaag: Als we vertrekken is het slechts 3 graden en het regent. Onderweg zien we het heel even zelfs 0 graden worden en begint het te sneeuwen. Na een 80 mijl stopt de neerslag gelukkig en langzaam maar zeker begint het zonnetje door te komen en stijgt de temperatuur naar uiteindelijk 12 graden.