Alaska 2018, Dag 1: Amsterdam – Reykjavik – Anchorage

Woensdag 30 mei 2018,

De route voor vandaag:

Het is half 12, een 1e update vanaf Schiphol. Gisteren zijn we na het avondeten op ons gemak in de auto gestapt en naar Van der Valk Schiphol gereden. We vliegen morgen pas om 14:00 uur maar net zoals voorgaande jaren slapen we de nacht voor vertrek in de buurt van Schiphol. Wel zo relaxed, ‘s morgens geen stress omdat je in de file staat en overnachten is goedkoper dan 3 weken lang je auto parkeren op Schiphol.

Onderweg naar Schiphol hebben we mogen genieten van het nodige onweer en stevige regenbuien. Maar gelukkig hebben we geen al te grote overlast gehad onderweg. Rond negen uur konden we dan ook neerploffen in de bar en genieten van een heerlijke Brand Weizen (en daarna nog een paar). Na een heerlijke nachtrust hebben we op ons gemak ontbeten in het hotel en om 10 uur hebben we de shuttle naar de luchthaven gepakt. Nadat we onze koffers afgegeven hebben bij de balie van Iceland-air mochten we beide nog even aan de kant voor een extra controle van onze rugzakken. En dat terwijl bijna alle elektronica er al uit was gehaald. Les voor de volgende security-check: alle elektronica eruit… 😉 Nu nog iets meer dan anderhalf uur en dan mogen we boarden voor onze eerste vlucht naar Reykjavik, welke 3 uurtjes zal duren. De rest van ons verslag volgt later….

Even een update vanuit Reykjavik. Het is nu 4 uur lokale tijd (het tijdsverschil met Nederland is 2 uur) dus in Nederland is het nu rond 6 uur. We zijn een kleine 20 minuten te laat vertrokken op Schiphol. Die tijd heeft de piloot onderweg weer goed weten te maken. We zitten nu wat te eten op de luchthaven van Reykjavik en als het goed is vliegen we over ruim een uur weer verder naar Anchorage. Eenmaal daar aangekomen zal het tijdsverschil met Nederland 10 uur zijn. We landen rond 5 uur lokale tijd in Anchorage. Met het tijdverschil is het dan voor ons 3 uur ‘s nachts Nederlandse tijd. Dus we hebben er dan al een hele lange dag opzitten. En dan begint de uitdaging om het nog een uurtje of 5 vol te houden tot het 10 uur lokale tijd is. Om zo te proberen ons ritme zo snel mogelijk te breken. We gaan kijken of het wil lukken. Als het goed is volgt vanavond nog een update als we niet te vermoeid zijn en toch in slaap zijn gevallen.

Met een kleine vertraging van 20 minuten zijn we vertrokken we op IJsland. De vlucht naar Anchorage verloopt prima en onderweg worden we nog getrakteerd op spectaculaire uitzichten boven Groenland. Ruim op tijd landen we op Anchorage. Op Anchorage hebben ze geen APC’s (Automated Passport Control), maar de luchthaven is maar klein en binnen no-time zijn we door de immigratie heen. Ook redelijk snel daarna komen de koffers op de bagageband. En dus staan we ook binnen 3 kwartier na landing buiten de luchthaven. Binnen bij de servicebalie hebben we het hotel gebeld voor de shuttle. Alleen heeft die niet zoveel haast. Dat blijkt ook wel als we nog twee keer naar het hotel moeten bellen en uiteindelijk bijna een uur moeten wachten tot onze shuttle er eindelijk is.

In het hotel aangekomen blijkt ook dat ze onze reservering niet terug kunnen vinden, Na enig zoeken en bellen krijgen we toch een kamer. Maar de komende dagen in ieder geval goed onze creditcard in de gaten houden of we niet nog een keer de kamer mogen afrekenen. Na het inchecken zijn we nog even wezen shoppen in de North Face winkel en zijn we even binnengewipt bij de Apple-store. Even een I-Phone scoren voor Willem. Daarna zijn we wezen eten bij het Hard Rock Cafe waar we genoten hebben van onze burgers. Nu zitten we op de kamer en hebben moeite onze ogen open te houden. Het is hier nu 10 uur ´s avonds lokale tijd, oftewel 6 uur ´s morgens Nederlandse tijd. We hebben er een lange dag opzitten…

Overnachting: Guesthouse Inn & Suites Anchorage
Vandaag gereden: 0 mijl (0 km)
Totaal gereden: 0 mijl (0 km)
Het weer vandaag: In Amsterdam is het redelijk koel in vergelijking met de vorige dagen, een aangename 23 graden. In Anchorage is het 15 graden, koel maar wel droog op een bui na.