Southern Rockies 2016, Dag 9: West Yellowstone – Jackson

Woensdag 14 september 2016,

Vandaag staat de rit naar Jackson Hole op het programma. Voor vertrek checken we nog even op internet of de zuidelijke toegang van Yellowstone wel open is. Gelukkig is die inderdaad nog open. Dat scheelt toch weer een stuk omrijden! Om kwart voor negen zitten we in de auto. We gooien deze vol bij de pomp en daarna gaan we op weg naar Yellowstone. De rit door Yellowstone verloopt erg spoedig. We zien vandaag alleen niet zoveel wildlife onderweg als de afgelopen twee dagen. Dus buiten een enkele stop bij nog wat de geisers zijn we vrij snel het park weer uit. Wel worden we we het laatste stuk van Yellowstone nog op wat regen getrakteerd.

_MG_0890.jpgBij Grand Teton National Park zien we al ruim voor de ingang van het park de gevolgen van de bosbranden van de afgelopen dagen. Over een afstand van enkele mijlen wisselen de zwart geblakerde bossen zich af met de stukken bos die wel gespaard zijn gebleven van het vuur. Her en daar zijn zelfs nog firefighters bezig met het blussen van de laatste smeulende resten. En ook zien we nog verschillende smeulende stukken land. Erg indrukwekkend als je ziet hoeveel vierkante kilometers ten prooi zijn gevallen aan de bosbranden.

_MG_0889F.jpgEenmaal aangekomen in Grand Teton National Park rijden we eerst naar Jenny Lake. Maar eerst stoppen we bij het visitor center om te checken of er nog bijzonderheden zijn op de Jenny Lake trail. De veerboot vaart niet meer, dat weten we al. Dus proberen we de auto zo dicht mogelijk bij Jenny Lake en de trail te parkeren. Dankzij Google maps en het nodige online speurwerk weten we zo een heel stuk van de anders lange route af te snijden. Vanaf de plek waar we de auto achterlaten beginnen we aan de wandeling naar Inspiration Point. Na een goede 50 minuten lopen zijn we bij de boat landing aan de andere kant van het meer. Daar eten we wat en lopen daarna op ons gemak terug naar de auto. Heen en terug is het een tocht van ongeveer 7,5 km. Een mooie route, niet al te zwaar met onderweg hele mooie uitzichten op Jenny Lake.

_MG_0919.jpgOnze volgende stop is Chapel of the Transfiguration. Dit is een kapel in het park waar nog steeds diensten worden gehouden. In de achterkant van de kapel zit een raam wat van binnen uit een geweldig uitzicht biedt op de beide Tetons van het park. Dankzij een tip in een van de reisverslagen die we hebben gelezen weten we dat je aan de achterzijde in de weerspiegeling van het raam ook hele mooie foto’s kunt maken van beide Tetons. En eigenlijk zijn die foto’s nog beter dan de foto’s die je vanuit de kapel kunt maken. Bij die kapel ligt ook het Menors Ferry Historic District. Daar staan wat leuke oude gebouwen en een veerpont die je kunt bezoeken.

_MG_0940.jpgOp weg het park uit rijden we nog langs Swabachers landing point. Ook weer voor een mooi uitzicht op de Tetons. Ondertussen begint de lucht wel langzaam aan weer te betrekken. Dus we brengen snel nog een bezoekje bij Blacktail Ponds Overlook en rijden door naar onze laatste stop voor vandaag: Mormon Row. Na hier ook snel de nodige plaatjes te hebben geschoten rijden we verder naar het hotel, een oude bekende van ons: twee jaar geleden hebben we hier ook geslapen.. Dus ook over de bar voor vanavond hoeven we niet meer na te denken. Dat wordt namelijk weer de Sidewinder. Die is ons twee jaar geleden namelijk ook goed bevallen. Kijken of deze nog steeds zo gezellig is.

Morgen staat er vooral een rijdag op het programma. Ruim 300 mijl die we moeten afleggen onderweg naar Vernal. Gelukkig gaan de temperaturen langzaam aan weer de goede kant op. Het koudefront waar we de afgelopen dagen mee te maken hebben gehad zal ons de komende dagen niet meer lastigvallen. Ook al heeft het ons ook wel hele mooie momenten opgeleverd, toch hebben we het liever iets droger en warmer.

_MG_0892.jpg _MG_0896B.jpg _MG_0898.jpg _MG_0912.jpg _MG_0913A.jpg _MG_0913B.jpg _MG_0913C.jpg _MG_0915.jpg _MG_0924.jpg _MG_0925.jpg _MG_0932.jpg _MG_0936.jpg

Overnachting: The Virginian Lodge, Jackson Hole
Vandaag gereden: 135 mijl (217 km)
Totaal gereden: 1885 mijl (3033 km)