Southern Rockies 2016, Dag 22 en 23: Denver – Frankfurt – Amsterdam

Dinsdag 27 en woensdag 28 september 2016,

Nu is de laatste dag dan toch echt aangebroken. 22 dagen in de VS: het is helaas weer voorbijgevlogen… We zitten nu op de luchthaven te wachten tot we om half 6 mogen vliegen. Eerst vliegen we naar Frankfurt en dan door naar Amsterdam. De ochtend hebben we nog in Denver zelf doorgebracht.

_MG_1669C.jpgOm half tien hebben we een rondleiding geboekt bij de Denver Mint. Deze is gratis en kun je 28 dagen van te voren online reserveren. Dat hebben we dus een paar dagen voor vertrek pas kunnen boeken. We moeten i.v.m. de security controles een half uur eerder aanwezig zijn bij de Denver Mint en het verkeer onderweg werkt niet echt mee. Een verkeersongeval, files, wegwerkzaamheden, de auto nog kwijt zien te raken in Denver… Dus we zijn net iets te laat. Maar we kunnen mooi aansluiten achter de laatste mensen. Gelukkig maar…

Eerst krijgen we de uitgebreide security check en zijn er continue twee agenten die de groep in de gaten houden. Veiligheid nemen ze hier uiterst serieus. Maar de rondleiding is erg leuk om te doen. Je krijgt natuurlijk uitleg over hoe munten worden geslagen. Maar krijgt ook (vanachter glas) de persen e.d. te zien als ze aan het werk zijn.

_MG_1669D.jpgNa deze rondleiding wandelen we naar het Capitool. Het is ondertussen al behoorlijk warm in Denver. En dat al om 11 uur ‘s ochtends. Uiteraard maken ook wij de foto op de trappen van het Capitool op het punt waar je precies op 1 mijl boven zeeniveau bent. En we bezoeken ook de binnenkant van het Capitool van Colorado. Een erg mooi gebouw, zowel van binnen als van buiten. Helaas staat een gedeelte van de buitenkant wel in de steigers.

_MG_1669I.jpgDaarna lopen we richting Union Station. Hierbij lopen we over de 16th Street Mall: een lange straat met allerlei winkeltjes en restaurantjes. Na ons bezoek aan de 16th Street Mall en Union Station lopen we terug naar de auto. Deze gooien we nog even vol onderweg. We pikken in het hotel onze bagage op en leveren de huurauto in bij National. En dan zitten we nu op de luchthaven. Nog een uurtje en dan gaan we boarden…

De vlucht naar Frankfurt is verloopt goed. Ook het overstappen of Frankfurt gaat soepel en keurig op tijd staan we op Schiphol bij de bagageband op onze koffers te wachten. Ook die zijn er gelukkig snel en we gaan buiten bij de halte staan te wachten op de gratis shuttle-bus naar het IBIS hotel. Als 10 minuten na de geplande tijd de bus er nog niet is gaan we ons toch enigszins zorgen maken. En dan horen we toevallig een heel stuk verderop een ander stel tegen een buschauffeur roepen of hij ook naar het IBIS rijdt. Blijkt die koekenbakker zijn bus zowat 50 meter voor de bushalte te hebben staan. En met die drukte op Schiphol heb je dat dus echt niet door…

Bij het IBIS aangekomen moeten we nog even wat moeite doen bij de slagbomen om het terrein af te komen. Onze uitrijkaart is maar geldig voor 21 dagen en we zijn 23 dagen weggeweest. Uiteraard hebben we wel bijbetaald voor deze 2 extra dagen. Maar de uitrijkaarten gaan schijnbaar niet verder dan 21 dagen. Maar als we de naam van de receptioniste weten die ons geholpen heeft dan mogen we toch uitrijden.

Samenvattend hebben we weer een heerlijke vakantie achter de rug. Heel veel gezien en gedaan, regen, sneeuw en zon gehad onderweg, maar vooral genoten! Aan film hebben we ongeveer 6 uur aan materiaal en foto’s zijn er ruim 1600. Uiteraard blijft daar in de eindbewerking veel minder van over maar het geeft wel aan hoeveel je onderweg ziet en tegenkomt.

We hebben net geen 7000 km gereden deze vakantie. Sommigen zullen zeggen dat dit echt te veel is. Het is inderdaad een stevige afstand maar als je 22 dagen rijdt is het maar 300 km gemiddeld per dag. Voor Nederlandse begrippen is dat veel maar voor afstanden in de VS is dat echt een peulenschil. Daarbij komt nog dat we 4 á 5 echte reisdagen hebben gehad die samen al goed zijn voor meer dan 1/3 van de totale afstand. Maar dat wisten we van tevoren. We hebben vooraf bewust een ambitieuze planning in elkaar gezet omdat we binnen de beschikbare 23 dagen echt een aantal highlights zeker wilden bezoeken.

Jammer dat het er weer opzit. Maar gelukkig zijn plannen voor volgend jaar al weer een aardig eindje op weg. Om heel eerlijk te zijn lag de nieuwe route voor volgend jaar eigenlijk al zo goed als vast voor we aan deze road-trip begonnen. Dus volgend jaar gaan we de oostkust van de VS en Canada bezoeken.

_MG_1669E.jpg _MG_1669G.jpg

Overnachting: Cindy’s Place, Son
Vandaag gereden in de VS: 46 mijl (74 km)
Totaal gereden in de VS: 4325 mijl (6960 km)