Southern Rockies 2016, Dag 17: Kanab – Kayenta

Donderdag 22 september 2016,

Als we de gordijnen open schuiven hetzelfde beeld als gisteren: nog steeds regen… Gisteren hebben we al besloten om niet aan de loting voor The Wave mee te doen maar de North Rim van de Grand Canyon te bezoeken. Dus vol goede moed stappen we in de auto en vertrekken we. In de hoop dat onze weer-app gelijk heeft en het weer daar beter is. De rit er naar toe blijft het maar regenen, regenen en regenen… Soms zachter, soms wat harder, soms zelfs heel hard. Maar de ruitenwissers staan geen moment stil. Vlak voor we de Grand Canyon inrijden zien we langs de weg ineens enkele bosbrandjes. Maar deze zijn aangestoken door fire-fighters en branden gecontroleerd juist om grotere bosbranden te voorkomen. Maar wel heel spectaculair om te zien, de rook over de weg en om er tussendoor te rijden. Helaas hebben we daar geen foto’s van kunnen maken, alleen video.

_MG_1356A.jpgEenmaal aangekomen bij het visitor center aan de North Rim regent het zowaar nog harder. Veel kunnen we daar dus niet doen in die regen. We willen enkele trails gaan lopen maar hebben beiden geen zin om ons totaal nat te laten regenen. Daarbij zien we ook helemaal niets van de Grand Canyon want diezelfde regenwolken die ervoor zorgen dat onze ruitenwissers moeten overwerken die nemen ook het gehele uitzicht weg. We lopen dus alleen even door het visitor center, bezoeken de lodge en scoren een koffie-to-go. De duurste koffie van deze vakantie: 5 dollar en centen voor 2 kleine bekers koffie. Ze weten de prijs wel hier. Maar ja, ze weten ook dat in 40 mijl omtrek waarschijnlijk geen andere koffie te vinden is.

_MG_1372.jpgNa deze enigszins teleurstellende stop stellen we de navigatie in op Horse Shoe Bend en ons hotel. Als we een goede 45 mijl verwijderd zijn van de North Rim begint het zowaar op te klaren en stopt de regen. We zijn echter al te ver op weg om nog een poging te wagen voor de North Rim. En voor hetzelfde geld regent het nog steeds bij de North Rim. Dus we besluiten om toch maar verder te rijden. Op weg naar Horse Shoe Bend krijgen we toch nog wel wat buien, maar gelukkig ook enkele heerlijke opklaringen die steeds langer blijven duren. Vlak voor Horse Shoe Bend stoppen we nog even bij Cliff Dwellers en Navajo Bridge, beide oude bekenden van onze eerste road-trip in de VS.

_MG_1382.jpgAangekomen bij Horse Shoe Bend is het nog enigszins bewolkt maar wel droog. Het voordeel van de bewolking is wel dat de wandeling naar de rand van Horse Shoe Bend een stuk beter te doen is dan in de volle zon. De wandeling er naar toe valt nog wel mee. Het eerste stuk vanaf de parkeerplaats klim je een stukje en daarna loop je eigenlijk alleen maar naar beneden. Maar je moet naderhand uiteraard ook terug en dan kan in de brandende zon de terugweg best een uitdaging zijn. Er wordt dan ook gewaarschuwd op de parkeerplaats dat je zeker voldoende water mee moet nemen. Maar wij hebben dus het ‘geluk’ dat het slechte weer van vandaag ons niet in de volle zon laat lopen.

_MG_1389.jpgEenmaal aangekomen bij de rand is het uitzicht werkelijk geweldig! De kleuren, de diepte, het uitzicht… Helaas niet de rust want het is er ontzettend druk. Maar met een beetje zoeken lukt het ons toch om de welbekende plaatjes te schieten van Horse Shoe Bend zonder al die andere honderden toeristen op de achtergrond. Na ons bezoek aan Horse Shoe Bend is het nog een 100 mijl rijden naar Kayenta waar we nu zijn. Hier is het gelukkig droog! Leuk detail: Kayenta is volledig alcohol vrij. We hoeven dus vandaag niet op zoek naar een bar. Die hebben ze hier toch niet… Wel hebben we een goed restaurant weten te vinden: Ruben Heflin. Het restaurant zit in het motel van Hampton Inn. Echt de moeite waard en ze serveren alcoholvrije wijn en bier.

Verder hebben we een prima hotel. Met gelukkig fatsoenlijke wifi, kunnen ze in Kanab nog iets van leren. De afgelopen twee dagen hebben we echt continu ruzie gehad met het ‘High Speed Free Wifi’. Het enige wat klopt uit die stelling is dat het free is. Daar is ook meteen alles mee gezegd. We zitten nu op de kamer te genieten van onze zelf mee gebrachte biertjes. Morgen bezoeken we o.a. Monument Valley en rijden daarna door naar Bluff.

_MG_1356B.jpg _MG_1356D.jpg _MG_1358.jpg _MG_1363.jpg _MG_1373.jpg _MG_1375.jpg _MG_1391A.jpg _MG_1391B.jpg

Overnachting: Wetherill Inn, Kayenta
Vandaag gereden: 314 mijl (504 km)
Totaal gereden: 3491 mijl (5619 km)