Southern Rockies 2016, Dag 13: Moab – Torrey

Zondag 18 september 2016,

_MG_1169.jpgVandaag verlaten we Moab en trekken we verder naar Torrey waar we twee nachten blijven. Omdat we gisteren zo vroeg zijn opgestaan doen we het vandaag iets rustiger aan. Rond half 10 rijden we dan ook weg uit Moab. De auto hebben we gistermiddag al volgegooid dus dat scheelt vandaag weer wat tijd. Het plan is om vandaag eerst naar Dead Horse Point State Park te gaan maar we besluiten dat te schrappen en in plaats daarvan Goblin State Park te bezoeken. Dit ligt ongeveer halverwege de afstand die we vandaag moeten rijden en breekt dus mooi de rit van vandaag. Goblin Valley State Park stond eigenlijk als reserve op onze lijst.

_MG_1171.jpgNa een klein anderhalf uur rijden zijn we bij Goblin State Park. In het park lopen we de Carmel Canyon Loop. Het is niet echt een uitgezette trail. In een veld met allemaal Goblins kun je zelf rondstruinen tussen de verschillende rotsformaties. Erg leuk om zelf rond te zwerven maar ook heet in het zonnetje. Het is dan ook al weer 26 graden als in de auto stappen.

_MG_1187.jpgOmdat we ruim in onze tijd zitten gaan we kijken of we ook nog Little Wild Horse Canyon kunnen vinden. Deze slot-canyon moet vlak bij Goblin State Park liggen en we hebben een routebeschrijving van internet geplukt. We rijden Goblin State Park uit en bij de eerste verharde weg naar links staat Little Wild Horse Canyon op een klein bordje aangegeven. En inderdaad na ongeveer 5 mijl op die weg zien we aan de rechterhand de parkeerplaats met de toiletgebouwtjes waar we naar op zoek zijn. In de routebeschrijving staat dat je de toiletgebouwtjes in de gaten moet houden om te voorkomen dat je er aan voorbij rijdt. Maar de parkeerplaats staat zo vol met auto’s dat we die echt niet kunnen missen.

_MG_1188B.jpgVanaf de parkeerplaats lopen we ongeveer 15 minuten door de rivierbedding. Dan komen we aan bij het rotsblok dat de rivierbedding verspert en moeten we even zoeken. Maar al vrij snel zien we links de richel waarlangs je het rotsblok kunt passeren. Eenmaal aan de andere kant stonden kiezen we voor de rechter afslag die ons naar Little Wild Horse Canyon voert. In principe kunnen we een compleet rondje lopen en maakt het dus niet echt iets uit welke afslag je neemt. Maar het complete rondje is 8 mijl. Dat is iets te lang voor onze plannen vandaag. We lopen een eindje de canyon in en keren na ruim een mijl weer om en lopen terug naar de auto.

_MG_1203.jpgOnze volgende stop is Capitol Reef National Park. Voor we het park zelf in rijden stoppen we onderweg nog even bij de Petroglyphs. Deze oude rotstekeningen liggen langs de route naar de ingang van het park. Een stukje verderop ligt ook Frutta Schoolhouse. Hier stoppen we ook om even wat foto’s te maken. Aangekomen bij het park bezoeken we weer eerst het visitor center. Daar informeren we vast naar de conditie van de Cathedral Valley Drive en in het bijzonder de Freemont River Crossing. De Cathedral Valley Drive willen we morgen gaan rijden. Aan het begin van die onverharde route moeten we de Freemont rivier oversteken naar de overkant. De waterstand van 1 week geleden was 12 inch (ongeveer 30 cm) en er is daarna geen regen meer gevallen. Dus de oversteek moet geen probleem zijn, maar een four-wheel-drive was wel noodzakelijk werd ons verteld. Laten we die toevallig nou net bij ons hebben…;-)

_MG_1209.jpgAls we in Capitol Reef National Park zijn rijden we helemaal naar het einde van de scenic drive die door het park loopt. Daar houdt de verharde weg op en kun je nog 2 mijl verder rijden over een dirt-road, de Capital Gorge Road. Die trouwens zelfs met een gewone auto nog wel te doen is, mits het niet geregend heeft. We zien tenminste genoeg gewone auto’s onderweg. Maar er zijn stukken die als het geregend heeft je niet kunt passeren met een gewone auto. En een four-wheel-drive rijdt toch wel prettiger op een dergelijke weg. En niet eens omdat we de vierwielaandrijving nodig hebben, maar wel de soms noodzakelijke bodemvrijheid. Op het einde van deze dirt-road parkeren we de auto en lopen we een stuk de canyon in. Via dezelfde weg moeten we terug rijden om het park weer uit te komen. Uiteraard stoppen we onderweg nog bij de nodige viewpoints.

Vanavond (en morgen) slapen we in Torrey. Torrey is niet zo heel erg groot, echt zo’n gehucht die we wel vaker hebben gezien. De lokale supermarkt weet dat er in de wijde omgeving geen andere supermarkt te vinden is en heeft zijn prijzen daar dan ook op aangepast. Een liter Cola kost hier bijna net zoveel als twee liter bij de Walmart. Als we dat hadden geweten hadden we meer ingeslagen bij ons vorige bezoek aan de Walmart. Ook uit eten in Torrey kan een uitdaging zijn. Of het nu komt door de zondagavond of door het einde van het seizoen, maar veel is al gesloten in Torrey. En ze hebben al niet zo heel erg veel eetgelegenheden. Maar we zijn uiteindelijk vinden we toch iets en eten buiten op het terras gegeten terwijl we nog even nagenieten van de dag. De hoogste temperatuur hier in Torrey en onderweg was vandaag 32 graden. Dus het is nog best aangenaam op het terras.

_MG_1175A.jpg _MG_1175C.jpg _MG_1178.jpg _MG_1180.jpg _MG_1194.jpg _MG_1198.jpg _MG_1201.jpg _MG_1206D.jpg _MG_1213.jpg _MG_1217.jpg _MG_1218.jpg _MG_1220.jpg _MG_1222.jpg