Southern Rockies 2016, Dag 12: Moab

Zaterdag 17 september 2016,

_MG_1060A.jpgVandaag loopt om 6 uur de wekker af. We willen vroeg de stevige trail naar Delicate Arch lopen in een poging om de warmte en de drukte te vermijden. Rond een uur of 7 zitten we dan ook aan het ontbijt en merken dat we niet de enige zijn. Het is al aardig druk in de eetzaal. Rond kwart voor acht rijden we Arches National Park binnen. De toegangshuisjes zijn nog niet eens bemand en dus kunnen we zo doorrijden. De punten die we in het begin van het park willen bezoeken slaan we nu even over en bewaren we voor de terugweg. Eerst maar eens zo snel mogelijk naar de parkeerplaats zien te komen waar de trail naar Delicate Arch begint. Alleen jammer dat ook de zondagsrijders besloten hebben om vandaag (zaterdag) vroeg op te staan… Mensen: blijf toch lekker in bed liggen met je brommer… Die kerel voor ons valt in de bochten nog net niet om zo langzaam gaat hij door de bocht. Uiteindelijk lukt het om ons er voorbij te wurmen. Het is maar goed dat onze Nissan voldoende power heeft. Dat scheelt een stuk als je moet inhalen.

Op de parkeerplaats is goed te zien dat ondanks het vroege uur er toch wel meer mensen op het idee zijn gekomen om de drukte en de hitte te proberen te vermijden. Dus we pakken snel onze rugzakken in met voldoende water en gaan op pad. De tocht vanaf de parkeerplaats zou ongeveer 1 uur moeten duren. Het eerste stuk van de trail valt nog wel mee, het merendeel is vlak, af en toe slechts wat klimmen en dan weer dalen. Tot je onder aan een helling staat waar je in de verte stipjes omhoog ziet ploeteren! Dat is dus een serieuze!. Eenmaal bovenaan de helling gaat de trail verder tussen de rotsen met hier en daar nog wat heerlijke schaduw. We kunnen al goed merken dat de zon in kracht toeneemt.

_MG_1066.jpgNiet lang daarna worden onze inspanningen beloond en stonden we vrij plotseling aan de voet van Delicate Arch. Een geweldig uitzicht in de nog zachte ochtendzon. We hebben er absoluut geen spijt van dat we er vroeg zijn vertrokken. Het is nog vroeg en toch al redelijk druk, maar niet vervelend druk. Dat schijnt later op de dag wel anders te zijn. Wij zijn uiteindelijk in slechts 40 minuten er naar toe gelopen. Dus we hebben behoorlijk het tempo erin weten te houden. We staan een half uurtje van het uitzicht te genieten. En staan te wachten op de spaarzame momenten dat er niet iemand onder de Arch staat. Terwijl we staan te genieten komen we nog in gesprek met een stel Belgen. En samen met hen lopen we weer naar de parkeerplaats. Leuk om even wat aanspraak te hebben onderweg.

_MG_1127C.jpgNa Delicate Arch rijden we verder het park in. We stoppen nog bij de diverse viewpoints en lopen een paar korte trails. Zo lopen we bij Sand Dune Arch nog een rondje en ook de Windows trail is de moeite waard. Daar lopen we niet de nieuw aangelegde route voor de massa toeristen maar lopen we de oude trail. Die is een stuk mooier en rustiger dan de gebaande paden waar hele busladingen toeristen overheen denderen. Inclusief de welbekende, luidruchtige Aziaten die werkelijk geen enkele rekening lijken te houden met anderen om hen heen.

_MG_1129.jpgAangekomen op het einde van het park draaien we om en op de terugweg nemen we de punten mee die we in het begin van de dag bewust allemaal hebben overgeslagen. Op weg van Arches National Park naar Canyonlands National Park lunchen we tijdens het rijden in de auto. Het is al te heet om in de buitenlucht in Arches te lunchen. In de auto hebben we airco en we hebben ook nog de nodige stops in Canyonlands National Park in de planning. Dus maken we maximaal zo efficient mogelijk gebruik maken van de beschikbare tijd.

_MG_1149C.jpgAangekomen bij Canyonlands National Park krijgen we van de Park Ranger de waarschuwing dat het extreem druk is het park. Gelukkig hebben wij daar eigenlijk niet al te veel last van. We rijden ook hier eerst naar het einde van het park om daarna terug te rijden en alle stops en viewpoint mee te pikken onderweg. Dat blijkt een goede beslissing te zijn. We weten zo steeds de drukste momenten te vermijden. Op het einde van het park lopen we de Grand View Point Trail. Deze geeft je echt een ongelofelijk mooi uitzicht over Monument Basin. Je loopt daar aan de rand van een ongelofelijk hoge afgrond en hebt een fenomenaal weids uitzicht.

Via de diverse viewpoints en korte trails rijden we het park weer uit. We besluiten dat het mooi is geweest voor vandaag en verlangen naar een welverdiend biertje. Uiteindelijk is het vandaag toch nog ruim 30 graden geworden. En dat merk je aan de liters vocht die je kwijtraakt. Na een eerste verfrissend biertje op de hotelkamer gaan we beiden nog even lekker in bad en gaan we weer naar Zax om een hapje te eten.

_MG_1091.jpg _MG_1102.jpg _MG_1111.jpg _MG_1117.jpg _MG_1131.jpg _MG_1145.jpg _MG_1149A.jpg _MG_1156.jpg _MG_1159.jpg _MG_1166.jpg _MG_1167.jpg

Overnachting: Holliday Inn Express & Suites, Moab
Vandaag gereden: 131 mijl (211 km)
Totaal gereden: 2597 mijl (4179 km)

Terug naar dag 11Verder naar dag 13

Southern Rockies 2016, Dag 12: Moab — 21 reacties

1. Ik vind het eigenlijk ongelooflijk dat ze de hele drukke rotsen niet afzetten en verbieden dat mensen daar op gaan klimmen etc. Met name bij de Windows is het bizar af en toe. Zie dat jullie in het Holiday Inn van Moab zitten, beste Holiday Inn waar ik geweest ben.

2. Staat er van te kijken dat het half september nog zo heet is. Leuk verslag, dank je wel voor het delen.

3. Dan zou ik ook wel vroeg op willen staan, echt prachtig. Die Aziaten vooral negeren en super genieten. Goed bezig jullie, groetjes aan Cindy Toelen

4. Mooi verslag, ik volg jullie graag. Wij gaan volgend jaar bijna dezelfde reis maken. Schitterende foto’s ook.

• Thanks. Zeker blijven volgen zou ik zeggen. We bloggen voor vrienden en familie maar ook voor andere Amerikagangers. Wij hebben ook heel veel uit andere reisverslagen gehaald.

5. Keurig! En morgen even ontbijten bij de Wake and Bake?
    En daarna niet vergeten om de ‘gratis’ arch te beklimmen onderweg naar Monticello, hè.
    Viel Spass!

• Helaas ontbeten hebben we in het hotel en de ‘gratis’ arch hebben we ook laten schieten. We hebben er gisteren al genoeg van dichtbij gezien 😉